7 kwietnia – 19 czerwca 2022. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Warszawa, pl. Małachowskiego 3. Jerzy Krawczyk rozpoczął edukację artystyczną w Szkole Rysunku i Malarstwa prowadzonej przez Szczepana Andrzejewskiego. W 1938 roku wyjechał do Wiednia, aby kontynuować naukę. W okresie okupacji przebywał w niewoli w Dortmundzie. W 1947 roku rozpoczął pracę jako rysownik w Zakładzie Anatomii Prawidłowej Akademii Medycznej w Łodzi, gdzie zatrudniony był do końca życia. Zmarł tragicznie w 1969 roku. Wrażliwy na ikonosferę codzienności Krawczyk w prekursorski sposób podejmował temat konsumeryzmu, nadmiaru obrazów i informacji, a także autotematyczny wątek „sztuki o sztuce”. Reprezentował krytyczne podejście do współczesnej mu rzeczywistości i do samego siebie, a w odniesieniu do sztuki – do kategorii oryginalności i nowatorstwa. Więcej: Krawczyk.
Mitka Małgorzata – Osobno
28 marca – 13 kwietnia 2022. Galeria BB, Wrocław, Jatki 3-6. Finisaż: 11 kwietnia 2022, godz. 18. Wystawa zorganizowana w ramach 8. European Glass Festival 2022 – Play with Glass. Małgorzata Mitka uzyskała dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, szkło artystyczne u prof. Małgorzaty Dajewskiej, szkło użytkowe u prof. Kazimierza Pawlaka, aneks z grafiki u prof. Małgorzaty Warlikowskiej (2016).
Wołczuk Marian – Malarstwo
2-27 marca 2022. Finisaż: 25 marca 2022, godz. 17. Pałac Królewski – Muzeum Miejskie Wrocławia, Kazimierza Wielkiego 35. Profesor Marian Wołczuk (ur. 1942) – studiował na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, pod kierunkiem prof. Zbigniewa Karpińskiego (1920-1996). Dyplom uzyskał w 1970 roku. Pracuje jako nauczyciel akademicki (1973). W latach 1986-1987 pełnił funkcje prodziekana, 1987-1990 dziekana, 1991-2005 kierownika Katedry Kształcenia Ogólnoplastycznego na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego ASP. W 1990 uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1991 profesora zwyczajnego. Więcej prac: Wołczuk Marian.
Nowodworski Ignacy – Skaza
1-16 kwietnia 2022. Wernisaż: 1 kwietnia 2022, godz. 19. Wrocław, Świdnicka 38a. Ignacy Nowodworski (1980) pochodzi z Gdańska. Absolwent Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego; dyplom z wyróżnieniem (2005). Rzeźbiarz, asystent w Pracowni Rzeźby macierzystej uczelni w Opolu. Tytuł doktora otrzymał na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2018). I. Nowodworski: Skaza to słaba strona, defekt, niedoskonałość czyniąca coś mniej wartościowym. Czasem ten niedostatek jest wręcz brakiem, a czasem nadmiarem – ciałem obcym, nieprzystającym elementem, intruzem wkradającym się w nasze życie. Moja wystawa poświęcona właśnie tym rozważaniom, wśród pęknięć drewna, na powierzchniach strukturalnych żeliwnych odlewów, w przestrzeni zamkniętej w spawanych ażurowych konstrukcjach szukam śladu człowieka. Być może ten defekt jest pozorny, lub dzięki niemu postrzegamy pełniej, prawdziwiej i głębiej. Praca: Do wnętrza, 2021, buk, h 65 cm | Inside, 2021, beech, h 65 cm. Więcej: galeriam.com.
Litwiniuk Ryszard – Reflexions C-22
21 marca 2022, wernisaż o godz. 18. Civitas Christiana. Galeria Kuźnicza. Wrocław, ul. Kuźnicza 11-13, I p. Artysta jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydział Rzeźby. Dyplom w Pracowni prof. Edwarda Sitka (1992). W latach 1998-2013 mieszkał i pracował w Kanadzie. Obecnie tworzy w Warszawie i na Żuławach. Poszukiwania własnej formy wyrazu podążają w kierunku metafizyki i energii ukrytej wewnątrz materii. Realizuje własną koncepcję rzeźby w kontekście systemu pracy oraz własnej metody traktowania materiału. W sferze jego zainteresowań znajduje się bryła w całej swej objętości, jej struktura, architektura oraz jej wewnętrzne molekularne połączenia. Otwierając wnętrze drzewa czy kamienia, uzyskuje przestrzenną formę rzeźb, odrzuca zbędne narzędzia, eliminuje niepotrzebne detale, narrację oraz dekoracje. W pracy podporządkowuje swoje działania i dążenia do samego procesu tworzenia i do materiału, który w danym momencie ma do dyspozycji. Dzięki powtarzalności i multiplikacji mechanicznych cięć, jego rzeźby zachowują pierwiastki podobieństwa, przy czym każda jest inna, unikatowa, mimo że powstała w ten sam sposób, z tego samego materiału. Rzeźby artysty System otwarty. Elementy natury i geometrii zawierające się w jego twórczości rozwija równolegle w formie rzeźb, grafik i instalacji, których wyrazem są cykle: Open Concept – Metamorphoses Empty Spaces, Identity oraz Infinity. Dzieła. Kurator: prof. Aleksander M. Zyśko. Więcej: civitas.org.
III. Ogólnopolski Konkurs Grafiki Artystycznej – Grafiteka
Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków ogłasza III. Ogólnopolski Konkurs Grafiki Artystycznej Grafiteka 2022. Prace należy nadsyłać do 28 maja 2022. Regulamin Grafiteki.
Dobrzaniecki i...
fot. kkuzborska
17 marca – 17 maja 2022. Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław, Bernardyńska 5. Artyści: Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki (1946-2020), Piotr Kielan, Norman Smużniak, Marlena Promna, Joanna Jamrozińska. Artyści kształcili się w towarzystwie Profesora i/lub pod jego kierunkiem. Dzieła Profesora Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego ukazują różnorodność, wrażliwość i maestrię Jego działań artystycznych. Współpraca: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Kuratorzy: prof. P. Kielan, A. Klimczak-Dobrzaniecka. Więcej: ma.wroc.
Retrospekcje – Grafika i rysunek
Anna Janusz-Strzyż 15-28 marca 2022, Jatki 10 i 12. Galeria Art and Prints, Jatki 2.0 Food & Culture, Wrocław. Finisaż: 24 marca 2022, godz. 18. Organizacja: prof. Marek Grzyb, dziekan Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów, prof. Kazimierz Pawlak, prezes ZPAP. Kurator wystawy: prof. Anna Janusz-Strzyż, ASP Wrocław. Artyści: Agnieszka Ewa Braun, Agnieszka Ćwikła, Tomasz Dobiszewski, Anna Gawlikowska, Marek Grzyb, Anna Halarewicz, Anna Janusz-Strzyż, Jan Kaczkowski, Małgorzata Kazimierczak, Anna Larina-Dzimira, Andrzej Moczydłowski, Tomasz Pietrek, Edyta Purzycka, Małgorzata Stanielewicz, Katarzyna Tomaszewska, Rafał Werszler, Marcin Zyśko. Praca: prof. Anna Janusz-Strzyż. Wybrane dzieła artystów.
Promna Marlena – Ogrody... | Pietrek Tomasz – Notatki
17 lutego – 3 kwietnia 2022. Al. Najświętszej Maryi Panny 64. Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie.
Marlena Promna – Ogrody. Rekonstrukcja
Marlena Promna: Permanentną cechę mojej twórczości stanowi synteza i materia malarska. Łączy ona różnorodne, często skrajne obszary moich malarskich eksploracji. Istotne dla mnie jest poruszanie się między odmiennymi sposobami obrazowania, co podyktowane jest chęcią stworzenia jak najlepszego zapisu interesującej mnie treści. Swoje wypowiedzi lokuję w obszarze „pomiędzy” geometrią a bioformą, abstrakcją i figuracją, metaforą a dosłownością.
Pietrek Tomasz – Notatki z teraźniejszości
Pietrek Tomasz: Prace zaprezentowane na wystawie nawiązują do napomnienia o nieuchronnym, śmiertelnym losie, rozczarowania marnością świata, jego przemijaniem. Dzieła celowo eksploatują elementy przedstawieniowe i nieprzedstawieniowe, obiektywizm i emocjonalny subiektywizm. Prezentacja wystawy: artwroc.
Międzynarodowa wystawa – Human Rights
Międzynarodowa wystawa Human Rights. Zgłoszenia do 24 kwietnia 2022 online. Artyści przesyłają wybrane prace do Włoch. Szczegóły: aiapi.it.
Kociński Mirosław | Rozpondek Krzysztof – Podwojenie wyobraźni
4 marca – 7 kwietnia 2022. Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA. Wałbrzych, Słowackiego 26. DWAJ wybitni artyści ceramicy, profesorowie Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, postanowili złożyć hołd swojemu ulubionemu medium, a jednocześnie z atencją odnieść się do działań partnera. Na ekspozycji zobaczyć można prace zrealizowane w okresie kilku ostatnich lat oraz najnowsze, wynikające z wzajemnych inspiracji swoją twórczością. To niełatwe zadanie biorąc pod uwagę, że Mirosław Kociński już od lat pracuje w jego ulubionej technice mozaiki, komponując w obrębie płaszczyzny setki drobnych, ceramicznych elementów, podkreślonych intensywnym kolorem szkliwa, a Krzysztof Rozpondek wykonuje trójwymiarowe obiekty z urozmaiconych mas szamotowych, których ekspresję potęguje nakładanymi angobami i efektami jakie uzyskuje dzięki wypałowi w piecach raku czy piecach opalanych drewnem. – K. Pawlak. Więcej: Podwojenie wyobraźni.
3-18 marca 2022. Your Art Maison Gallery. Warszawa, Aleje Jerozolimskie 51. Wystawa najnowszych obrazów Mariana Waldemara Kuczmy których generalną inspirację stanowią podróże. Są to zarówno podróże realne, spełnione oraz te niezrealizowane, wyobrażone, czy właśnie – niemożliwe. Podróże do miejsc nieistniejących, nierealnych, mitycznych. Taki rodzaj peregrynacji wydaje mi się być najbardziej inspirujący. Jest to podróż w głąb siebie, ciągłe zadawanie sobie pytań o obraz świata, często odkrywanie siebie na nowo. To również podróż w głąb obrazu, podróż jako droga, którą trzeba przejść, aby odkryć wartość i sens swojego malowania. Organizator: Your Art Maison Gallery yourartmaison. Kurator wystawy: Joanna Polus.
Synergia/Obserwacje
26 lutego – 25 marca 2022, Galeria Sztuki Współczesnej Przytyk. Tarnogórskie Centrum Kultury. Tarnowskie Góry, Sobieskiego III 7. Na wystawie dzieła prezentują artyści/pedagodzy Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu: Maciej Albrzykowski – rzeźba, Renata Jarodzka – malarstwo/instalacja, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska – rzeźba/ instalacja, Katarzyna Józefowicz – rzeźba, Małgorzta Kazimierczak – rysunek/instalacja, Bogna Kozera-Radomska – videoart/instalacja, Anna Osadnik OSA – grafika, Andrzej Szarek – rzeźba, Krystyna Szczepaniak – malarstwo, Anna Szewczyk – malarstwo (na zdjęciu). Wystawa jest wynikiem współpracy grupy artystów od ponad dwóch lat. Twórczą materią są doświadczenia i poglądy autorów prac na współczesną rzeczywistość. Szczegóły/zdjęcia: tck/obserwacje.
Rubens Peter Paul – Portret Damy
18 lutego – 17 marca 2022, Warszawa, Desa Unicum. Wystawa XVII-wiecznego Portretu Damy Petera Paula Rubensa. Natomiast 17 marca 2022 odbędzie się aukcja, podczas której obraz będzie licytowany. Estymacja: 18-24 mln zł. Źródło: pap.pl.
Aleksandrowicz Monika | Jernajczyk Jakub – Odchylenia, wariacje, przegięcia
21 lutego – 30 marca 2022 Uniwersytet Wrocławski, Galeria Łącznik Wydział Matematyki i Informatyk Wrocław, ul. Joliot-Curie 15. Artyści konceptualni ukazują piękno i harmonię świata tam, gdzie nie zawsze je dostrzegamy – w naukach ścisłych. Znak, proste formy geometryczne, symetria i porządek, nawiązujące do matematycznych reguł, przenoszą nas w sferę intelektualnych rozważań nad światem. Sposób posługiwania się nimi wywołuje emocje i uwrażliwia podobnie jak poezja. W prezentowanych na wystawie pracach, artyści odwołują się do odwiecznych reguł matematyki, budując nowe znaczenia, operują znakiem/skrótem, ukazują grę semantyczną, pobudzając wyobraźnię. Aleksandrowicz Monika – absolwentka Wydziału Malarstwa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (1999) oraz Filozofii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego (2001). Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Mediacji Sztuki na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Jakub Jernajczyk – ukończył studia na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego (2003) oraz na Wydziale Grafiki wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (2008). Od 2019 prowadzi Pracownię Poznania Wizualnego i pełni funkcję dziekana Szkoły Doktorskiej ASP we Wrocławiu. Więcej o wystawie.
Druska Małgorzata – Tylko skończone obrazy
11 lutego – 1 marca 2022. Galeria Lufcik. Warszawa, Mazowiecka 11a. Druska Małgorzata – urodzona w Warszawie. Studia na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP w Pracowni prof. Jacka Sienickiego. Dyplom w 1986 roku. Uprawia malarstwo akrylowe. Więcej o wystawie.
MASKArada – Wystawa i pokaz strojów
5-21 lutego 2022, 13 Muz, Galeria Foyer, Szczecin, Plac Żołnierza Polskiego 2. Artystki: Lilianna Borowska, Aleksandra Gisges-Dalecka Aldona Kunc, Magdalena Tyczka. Maska jest stara jak świat. Towarzyszy egzystencji ludzkiej w wymiarze fizycznym i duchowym od zawsze. Ewolucja jej znaczeń to proces równoległy do rozwoju nowych i coraz bardziej złożonych sytuacji społecznych. Pierwotnie miała znaczenie rytualne, magiczne, wojenne, pośmiertne. W wymiarze społeczno-kulturowym ma również znaczenie teatralne, karnawałowe, a nawet szpiegowskie. Śmieszna, straszna, smutna, wesoła, często groteskowa była i jest forma maski. Odnosząc się do funkcji, która ukrywa twarz, a zarazem eksponuje nowe symboliczne znaczenia, artystki stworzyły szereg masek. Poprzez swoją ekspresję artystyczną filtrują różne oblicza funkcji i formy maski w odniesieniu do zmian społecznych. Z zadumą, ale i poczuciem humoru próbują odpowiedzieć w swoich pracach na fenomen maski w teatrze życia, karnawału i rytuału. Podczas wernisażu wystawy odbędzie się performance masek na modelach. Więcej informacji: maskarada. Wernisaż: wystawa i pokaz.
Syros 2021
3-17 lutego 2022. Dom Plastyków ZPAP Galeria Pryzmat, Kraków, Łobzowska 3. Wystawa jest prezentacją prac, które powstały na plenerze w Grecji na wyspie Syros. Wśród artystów z całej Polski z Wrocławia brali udział między innymi: Piotr Błażejewski, Marian Waldemar Kuczma, Aleksander Figura. Więcej: asp.wroc/syros-2021.
Chojnowski Rafał – Atlantyki i niebieskie nuty
1-27 lutego 2022. Galeria Sztuka na Miejscu, Łaciarska 4, Wrocław. Rafał Chojnowski (1966) malarz i projektant. Absolwent wrocławskiej PWSSP w pracowni prof. Konrada Jarodzkiego i prof. Andrzeja Klimczaka Dobrzanieckiego. Obecne prace to rodzaj podróży mentalnej artysty poprzez krainę sztuki i przede wszystkim muzyki, która towarzyszy artyście zawsze podczas pracy twórczej. Najczęściej są to utwory z pogranicza jazzu i muzyki współczesnej, z dużą dawką improwizacji. Rafał twierdzi, że dźwięki i zapach farb działają inspirująco. Powstałe w 2021 kolaże stały się inspiracją nowych obrazów. Prace są próbą przetworzenia jednej techniki w inną. Malując, eksperymentuje i sprawdza, na ile może wykorzystać przetworzoną kolażowo rzeczywistość i przełożyć własne emocje na inną stylistykę, na nową formę malarską: nawiązania do kolażu dźwiękowego. Kuratorka wystawy: W. Wilczyńska-Koper. Więcej: Chojnowski... Źródło: asp.wroc.