wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Mikołajek Mariusz – All That Jeans

Mikołajek Mariusz – All That Jeans

13 listopada – 5 grudnia 2015. Galeria Miejska we Wrocławiu, ul. Kiełbaśnicza 28. Jedna z indywidualnych wystaw artysty: Miejsce. Strona artysty: mikolajek.artwroc.com.

Idea i praktyka − Mała forma rzeźbiarska i medal

Idea i praktyka − Mała forma rzeźbiarska i medal

12 listopada 2015, w godz. 9.45-16.30. w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – Centrum Sztuk Użytkowych. Wrocław, ul. Traugutta 19-21, audytorium, IV p. – odbędzie się konferencja, której celem jest przegląd aktualnych tendencji w przedmiotowym gatunku sztuki oraz praktyki akademickiej. W trakcie konferencji odbędzie się otwarcie wystawy: Studenckie Biennale Małej Formy Rzeźbiarskiej. Organizacja: prof. Aleksander M. Zyśko. Medal autorstwa prof. Jacka Dworskiego: Stanisław Dawski, 2005, jednostronny, brąz lany, 118 mm.

Galeria Krzywe Koło (1956-1965) − Prace na papierze

Galeria Krzywe Koło (1956-1965) − Prace na papierze

6 listopada – 30 grudnia 2015. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia. Radom, ul. Kopernika 1. Ekspozycja, której kuratorem jest Prof. Janusz Zagrodzki, porusza problematykę sztuki, głównie polskiej, okresu odwilży i eksplozji nowoczesności – a także ukazuje próbę stworzenia przez galerię międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej – oraz wkład Krzywego Koła w proces upowszechniania ambitnej sztuki nowoczesnej. Wśród autorów dzieł znajdują się m.in. Zdzisław Beksiński, Marian Bogusz (praca powyżej), Włodzimierz Borowski, Tadeusz Brzozowski, Tadeusz Dominik, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Zbigniew Gostomski, Tadeusz Kantor, Bronisław Kierzkowski, Alfred Lenica, Jerzy Lewczyński, Maria Ewa Łunkiewicz, Zbigniew Makowski, Adam Marczyński, Jadwiga Maziarska, Jerzy Nowosielski, Erna Rosenstein, Teresa Rudowicz, Henryk Stażewski, Alina Szapocznikow, Alina Ślesińska, Jan Tarasin, Jerzy Tchórzewski, Magdalena Więcek i Rajmund Ziemski. Więcej: elektrownia.art.pl.

Chagall Marc – Raj i apokalipsa

Chagall Marc – Raj i apokalipsa

30 października 2015 – 30 stycznia 2016. Zamek Książ, Wałbrzych. Prezentacja 65 prac artysty, wykonanych w technice litografii i akwaforty, związanych z tematyką biblijną. Są to dwa cykle kolorowych litografii stworzonych w latach 1956 i 1960 dla francuskiego magazynu Verve oraz seria prac Dwanaście pokoleń Izraela z 1964 roku na witrażach synagogi Hadassah Medical Center w Jerozolimie. Wszystkie grafiki pochodzą z Muzeum Marca Chagalla w Witebsku.

Sielicki Aleksander – Pamięci Janusza Halickiego

Sielicki Aleksander – Pamięci Janusza Halickiego

29 października 2015. Cykl czterech obrazów Secret passage dedykuję wspaniałemu człowiekowi i artyście Januszowi HalickiemuAleksander Sielicki. Więcej: Mistrz ekslibrisu: Janusz Halicki (1932-2010). Zobacz Secret passage w powiększeniu.

Tadeusz Kantor – Cholernie spadam!

Tadeusz Kantor – Cholernie spadam!

23 października 2015 – 27 marca 2016. Wernisaż: 23 października 2015, godz. 18. Koncert Images immanentes, godz. 19.30. Wystawa poświęcona jest ostatniemu okresowi twórczości malarskiej i teatralnej Kantora, który inicjują spektakle Ślub (1986) i Maszyna miłości i śmierci (1987). W odróżnieniu od wcześniejszych realizacji „Teatru Śmierci” w okresie tym rozpoczyna się zjawisko malarskiego teatru Kantora, nazwanego przez samego artystę „Teatrem Miłości i Śmierci”. Późne malarstwo i teatr Tadeusza Kantor naznaczone są intymnością i prywatnymi przeżyciami. Artysta mówi o sobie, o swoich lękach, zwątpieniu, o niespełnionej miłości i przeczuciu zbliżającej się śmierci. Skupienie się na sobie ma jeszcze inny kontekst. Artysta zdecydował przeciwstawić życie jednostki wszelkim rodzajom totalitaryzmów, przemocy, władzy i bezduszności świata. W dziełach tych rozlicza się również z własną sztuką i sobą samym, kieruje się w głąb. Dzieła Tadeusza Kantora © Maria Kantor, Dorota Krakowska Praca: T. Kantor, Thanatos d’après Malczewski, koniec lat 80. Więcej: cricoteka.pl.

Wieszajmy artystów każdego dnia

Wieszajmy artystów każdego dnia

7 października – 31 grudnia 2015. Nowa Kolonia Artystów. Gdańsk, al. Grunwaldzka 51. Wernisaże codziennie od wtorku do soboty o godzinie 18. Po 24 godzinach obraz zostaje zdjęty, by na jego miejscu pojawił się kolejny. Zmienność ekspozycji poddaje krytyce sens organizowania wystaw stałych oraz podkreśla szybkość upływu czasu. Podczas wernisaży możliwość zakupu dzieła sztuki. Zaprezentowanych zostanie ponad 60 obrazów absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Artyści: Krzysztof Nowicki, Maciej Chodziński, Aleksandra Kotarska, Maciej Salamon, Maciej Pytlak, Maja Zaleska, Marcin Zawicki. Więcej: kolonia-artystow.pl.

MY’15 − Najlepsze Dyplomy ASP we Wrocławiu

MY’15 − Najlepsze Dyplomy ASP we Wrocławiu

23 października − 29 listopada 2015. Wernisaż: 23 października 2015, godz. 18. Awangarda BWA Wrocław, ul. Wita Stwosza 32. Dyplomanci: Urszula Bukowska, Maria Downarowicz, Adriana Dziadyk, Olga Dziąg, Klaudia Jakubowska, Karolina Kądzielska, Karolina Ludwiczak, Sebastian Łubiński, Paulina Piecyk, Patrycja Sap, Iwona Stefaniak, Aneta Talarczyk, Zuzanna Wollny. Kurator wystawy: Michał Hrisulidis. Organizator: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich

Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich

14 października 2015 – 31 stycznia 2016. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, pl. Powstańców Warszawy 5. Ekspozycja przygotowana z okazji jubileuszu 20-lecia Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, ukazuje najciekawsze zabytki zgromadzone w polskich muzeach. Większość eksponatów nie jest dostępna na co dzień.

Frąckiewicz Paweł − Coś podobnego | Something Similar

Frąckiewicz Paweł − Coś podobnego | Something Similar

22-31 października 2015. Wernisaż: 19 października 2015, godz. 19. Galeria M Odwach. Wrocław, Świdnicka 38a. Profesor zwyczajny na Wydziale Grafiki ASP we Wrocławiu, prowadzi pracownię litografii. Stosuję prostokątny, tradycyjny format a jednocześnie go kwestionuję i naruszam. Przekraczam ustalone granice poprzez ekspansywne działanie form wdzierających się do środka – niejako spoza obrzeża obrazu. Kreślę twarde formy geometryczne i miękkie formy organiczne nie odżegnując się przy tym od gestów spowinowaconych ze sztuką Dalekiego Wschodu. Balansuję pomiędzy pozytywem i negatywem po to, żeby zachwiać relację "obecnego" i "nieobecnego". Rysuję do osiągnięcia stanu wrzenia meterii powodowanego przez coraz to większe jej zagęszczanie. Formy istniejące na pograniczu rzeczywistości i majaczenia szybko tracą swoją tożsamość i odchodzą ku innym kształtom i figurom, niemal rozpuszczając się w szarym powietrzu tła. Egzystują niczym zjawy, które charakteryzują się ukradkową i nieuchwytną widzialnością tego, co niewidzialne. Ich niejasny status dodatkowo uwypukla sąsiedztwo fragmentów wyraziście obecnych. Chciałbym, aby było to postrzegane jako "dosłowne" ucieleśnianie czy wizualne "udosłownienie" dialektyki widzialnego i niewidzialnego, żeby wiodło ku odsłanianiu (się) bytuPaweł Frąckiewicz . Praca: Lilia w zieleni, 2011, litografia, algrafia, druk cyfrowy.

Piskozub Paweł – Malarstwo

Piskozub Paweł – Malarstwo

6-27 listopada 2015. Wernisaż: 6 listopada 2015, godz. 18. ODT Światowid, Wrocław, ul. Sempołowskiej 54a. Absolwent Wydziału Historycznego i Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończył studia podyplomowe z zakresu malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Muzykolog, kompozytor. Brał udział w kilku malarskich wystawach zbiorowych na terenie kraju. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Inspiracji jego prac należy szukać w sztuce włoskiej, modernizmie z Mario Sironi i Giorgio de Chirico na czele, oraz w sztuce renesansu (Paolo Uccello, Masaccio, Giotto). Klimat południa Europy widoczny jest na obrazach w wyrazistych konturach form, światłocieniu i sztafażu. Autor nie kopiuje jednak rzeczywistości, a jego odrealnione pejzaże z samotnymi domami, drzewami i niezamieszkanymi miastami to próba uchwycenia środkami malarskimi pierwiastka metafizycznego.

Szafert Sylwia – Katachi no Aji | Smak kształtów

 Szafert Sylwia – Katachi no Aji | Smak kształtów

25 października – 30 listopada 2015. Galeria Platon. Wrocław, ul. Krupnicza 13. Artystka studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej oraz w Pracowni Malarstwa na Wydziale Grafiki ASP u prof. Teresy Pągowskiej, a także w Pracowni Rysunku na Wydziale Grafiki u dr H. Borysa. Wystawa jest wynikiem wieloletnich inspiracji Sylwii Szafert sztuką Dalekiego Wschodu, głównie Japonią.

Bar Agnieszka – Rytuał

Bar Agnieszka – Rytuał

19-29 października 2015. Wernisaż: 19 października 2015, godz. 17. Galeria Neon Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności, Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, Wrocław, ul. Traugutta 19. Wystawa organizowana w ramach Europejskiego Festiwalu Szkła €Play with Glass. Artystka pracuje na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta, w I Pracowni Projektowania Szkła Użytkowego, kierowanej przez prof. Kazimierza Pawlaka. Poruszam się w wilgotnej i mglistej atmosferze. To naturalne tło dla obiektów, które w procesie powstawania, zanim uzyskały ostateczny połysk, były poddawane działaniu wody i proszków ściernych o różnej gradacji. Proces obróbki na zimno jest mokry, dżdżysty. Hałaśliwe czy wręcz piskliwe otoczenie maszyn sprzyja koncentracji, tworząc przestrzeń do medytacji nad materiąAgnieszka Bar.

Rozpondek Krzysztof – Clay Story

Rozpondek Krzysztof – Clay Story

23 października 2015 – 23 lutego 2016. Wernisaż: 23 października 2015, godz. 18. Centrum Ceramiki Unikatowej Stara Kopalnia. Wałbrzych, ul. Wysockiego 29. Artysta ukończył studia na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, uzyskując w roku 1987 dyplom w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej. Jest profesorem sztuk plastycznych od 2012 roku, pracuje w ASP we Wrocławiu. Wystawa Clay Story to swoisty dialog artysty z tworzywem, jakim jest glina i odkrywanie potencjału tajników warsztatu, w dążeniu do uzyskania harmonii między bryłą, a jej powierzchnią, między charakterem masy, a metodą budowania formy i sposobem wypału. Ekspozycji towarzyszy katalog Clay Story zawierający obszerny wywiad z artystą. Profesor Rozpondek sam tak mówi o prezentacji: wystawa Clay Story jest emanacją mojego szczególnego stosunku do tworzywa. Prace artysty.

Kontakt | Contact – Malarstwo

Kontakt | Contact – Malarstwo

14-28 października 2015. ZPAP Okręg Warszawski. Galeria Lufcik. Warszawa, ul. Mazowiecka 11a. Projekt Kontakt | Contact ma formę dialogu malarskiego między artystami. Tworzy wielowątkowy i różnorodny obraz twórczości malarskiej, powstającej w ośrodkach artystycznych w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu. Artyści: Katarzyna Banaś, Anna Brudzińska, Edyta Dzierż, Magdalena Hajnosz, Kuba Janyst, Małgorzata Jojnowicz, Krzysztof Kopeć, Danuta Nawrocka, Jolanta Studzińska, Krystyna Szczepaniak.

Harlender Marcin – O artystach

Harlender Marcin – O artystach

23 października 2015, godz. 19. Galeria Entropia. Wrocław, ul.Rzeźnicza 4. Wykład okołoakademicki i performans. Czym właściwie zajmują się artyści tworząc sztukę? To wielokrotnie zadawane pytanie powraca co jakiś czas i aż dziwne, że każdorazowo można uzupełniać stan wiedzy o nowe elementy. Czasem nieoczekiwane skojarzenia pozwalają zobaczyć znane z pozoru zjawiska w zupełnie nowym kontekście. Ile jeszcze zaskakujących informacji o otaczającym świecie można uzyskać dzięki kolejnej analizie znanych od dawna obrazów... Czy opisują one jedynie świat dawno miniony? A może dotykają zagadnień tak bardzo wbudowanych w naszą dzisiejszą świadomość, że po prostu zapomnianych?M. Harlender (na zdjęciu, 13 października 2015, Jatki). Marcin Harlender (ur. 1959), malarz, performer, twórca instalacji, happeningów, teoretyk sztuki, od lat zajmuje się analizą bezpośrednich oddziaływań obiektów sztuki na świadomość ich odbiorcy w przestrzeni galeryjnej jak i poza nią. Artysta totalny i zdeterminowany sztuką. Studiował na PWSSP we Wrocławiu (1982-1989 i 1991-1992), dyplom w pracowni prof. Konrada Jarodzkiego (1996, ASP Wrocław). Na przełomie lat 80. i 90. autor i uczestnik wielu działań i akcji artystycznych w przestrzeni miejskiej Wrocławia. Autor kilkudziesięciu wystaw i wystąpień indywidualnych. Więcej: Antyornamenty.

Walkusz Andrzej – Spotkania | Rencontres

Walkusz Andrzej – Spotkania | Rencontres

23 października – 15 listopada 2015. Wernisaż: 23 października 2015, godz. 17.30. Galeria Pod Plafonem, Wrocław, Rynek 58. Andrzej Walkusz (ur. 1956) studiował sztukę filmową we Wrocławiu. Od 1992 roku pracuje dla WDR, niemieckiej stacji telewizyjnej w Kolonii jako dźwiękowiec oraz asystent operatora. Od lat zajmuje się fotografią. Więcej: awalkusz.com.

Poradowska-Werszler Ewa Maria – Minął wiek

Poradowska-Werszler Ewa Maria – Minął wiek

3-31 października 2015. Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Ewa Maria Poradowska-Werszler zajmuje się sztuką włókna, malarstwem, aranżacją wnętrz i publicystyką. Honorowy obywatel Miasta Kowary. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) we Wrocławiu. Dyplom otrzymała w 1967 roku na Wydziale Architektury Wnętrz w pracowni prof. Władysława Wincze. Stopnie naukowe dr hab. oraz tytuł prof. zw. w dyscyplinie sztuk plastycznych uzyskała w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w latach 2002-2005. W 2002 roku została powołana na stanowisko profesora w poznańskim UAM na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, gdzie stworzyła pracownię tkaniny artystycznej, którą nadal prowadzi. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Twórczego POLART w Krakowie, Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Pełni funkcję prezesa Fundacji na rzecz Rozwoju Wrocławskiej Tkaniny Artystycznej. Jest członkiem Rady Programowej 15 MTT w Łodzi oraz Rady Muzeum Rzemiosła w Krośnie. Więcej: zamek.brzeg.pl.

Kiczura Ludwik – Szkło jest po to, żeby się tłukło

Kiczura Ludwik – Szkło jest po to, żeby się tłukło

13 października – 30 listopada 2015. Galeria BB. Wrocław, ul. Jatki 3-6. Artysta, pedagog, mistrz i przyjaciel –€“ pokochał szkło we wczesnych latach 60., a miłość ta została odwzajemniona. Z pasją i uczuciem tworzył pierwsze hutnicze obiekty ze szkła, by z biegiem lat opanować do perfekcji technikę €žkształtowania z ręki urzekających szklanych rzeźb, monolitycznych czy ażurowych. Ludwik Kiczura spędził połowę swojego dotychczasowego życia przy piecu z gorącym szkłem, drugą we wrocławskiej ASP. W czasie wykładów i ćwiczeń przekazywał nam swoją wiedzę i doświadczenie zdobyte w hucie dzięki licznym eksperymentom. I nieustannie się uczył. Kiedy od artystów młodszej generacji zaraził się technikami piecowymi, szlifowaniem oraz klejeniem szkła, z wielkim zapałem eksperymentował, a nieudane próby komentował niezmiennie: Szkło jest po to, żeby się tłukło. W pracowni Ludwika Kiczury na siedmiometrowym parapecie stoją, niczym armia na galowej paradzie, kolorowe i dumne szkła-rzeźby. Wszystkie świadczą o Jego wielkim talencie i pasji. Szkoda, że widniejące na nich sygnatury, naniesione w czasach wczesnej młodości pokrywa kurz. Kurz zapomnienia. Tym bardziej cieszy mnie, że niektóre z tych dzieł udało się wypożyczyć na wystawę zorganizowaną w Galerii BB w ramach 4. edycji Europejskiego Festiwalu Szkła Play With Glass – Szkło jest po to, żeby się tłukło. Mam nadzieję, że obiekty że szkła, wykonane przez mojego Nauczyciela i Mistrza, będą cieszyć oczy kolejnych pokoleń wielbicieli jego twórczościKazimierz Pawlak. Kurator: prof. Kazimierz Pawlak​. Foto z wernisażu.