wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Frąckowicz €žAnna, Łapińska Izabela, Sass Tamara – Rzeźba, fotografia, grafika

Frąckowicz €žAnna, Łapińska Izabela, Sass Tamara – Rzeźba, fotografia, grafika

5 maja – 5 czerwca 2016. Wernisaż: 5 maja 2016, godz. 18. Galeria Tkacka. Wrocław, ul. Jatki 19/23. Artystki: Anna Frąckowicz, Izabela Łapińska, Tamara Sass tworzą grupę artystyczną O+.

Pawlak Kazimierz – Vitrum terrarum

Pawlak Kazimierz – Vitrum terrarum

10 maja – 18 czerwca 2016. Wernisaż: 10 maja, godz. 18.30. Re:Medium, Łódź, Piotrkowska 113. Artysta należy do światowych prekursorów wykorzystania włókna szklanego do tworzenia unikatowych obiektów, realizowanych w technikach piecowych oraz zbudowanych tylko i wyłącznie z warstw włókna. Zaprezentuje obiekty wykonane z włókna szklanego w połączeniu z metalem w postaci małych form dekoracyjnych, większych obiektów oraz dużej skali instalacji Kokony, Łodzie i Maroko. Ta ostatnia zainspirowana została pobytem artysty w Afryce Północnej. Wystawa towarzyszy 15. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny, Łódź 2016. Kuratorka: Elżbieta Fuchs. Więcej: mgslodz.pl.

Kołodziejczyk Anna − Architektura szczęścia

Kołodziejczyk Anna − Architektura szczęścia

10-25 maja 2016, mia Art Gallery. Wrocław, św. Mikołaja 61-62. Wystawa z Wrocławiem w tle − Wrocławiem z architekturą naznaczoną piętnem zniszczeń. Obrazy Anny Kołodziejczyk prezentowane na wystawie to studium zrujnowanych budynków uchwyconych w punkcie krytycznym niszczącego procesu, zdominowane przez geometrię, jej ostrość i przestrzenność, ale przede wszystkim przez wyobraźnię artysty − nieograniczone pole eksperymentowania szczęścia. Z trudem znoszę źle pojętą nowoczesność, która tak ekspansywnie nakłada warstwy swoich obojętnych brył na dawne fasady, ornamenty, koronki. […] Maluję kamienice, wille, kościoły reprezentujące świat minionych estetycznych idei i pokazuję je w fazie pewnego rozpadu. Dystynkcja, elegancja dawnej architektury − wszystko to rozpada się na naszych oczach – A. Kołodziejczyk.

Fotograficzne techniki alternatywne i archaiczne

Fotograficzne techniki alternatywne i archaiczne

12 maja – 4 czerwca 2016. Dolnośląskie Centrum Fotografii Domek Romański. Wrocław, pl. bpa Nankiera 8. 12 maja 2016, godz. 17 – wykład Andrzeja Pytlińskiego na temat technik szlachetnych – wernisaż: godz. 18. Walor poznawczy pojawia się w zakresie odkrywania na nowo oraz kontynuowania i zachowania dawnych, tradycyjnych metod fotograficznych. Metody te polegają na własnoręcznym tworzeniu przez autora unikatowych, niepowtarzalnych dzieł na granicy grafiki warsztatowej i fotografii. Zaprezentowane prace wykonane są w technikach alternatywnych w stosunku do powszechnych dzisiaj wydruków z drukarek atramentowych i ploterów, a są to między innymi takie techniki dawne, jak mokry kolodion, tzw. ambrotypia, guma dwuchromianowa, palladium, ortone, cyjanotypia, brąz Vandyke, kalitypia, światłodruk, fotograwiura, diaguma, a także technika olejowa, bromolejowa, przetłok olejowy oraz technika litowa. Wspólną cechą technik jest konieczność użycia do ekspozycji światła słonecznego, naświetlając w specjalnych kopioramach stosunkowo duże formaty negatywów czarno-białych. Więcej: okis.pl. Praca: Marcin Szwaczko. Zdjęcia prac: artwroc.

Magical Dreams III

Magical Dreams III

6 maja – 11 czerwca 2016. Galeria Miejska we Wrocławiu. Organizatorzy zapraszają w podróż po krainie magii, tajemnic, mitów i legend; jak się okazuje krainie bliskiej i powszechnej, o czym świadczy choćby liczba krajów, z których pochodzą artyści. Będzie to podróż tajemnicza i mistyczna do miejsc pełnych symboli, znaków i alegorii, w światy równoległe, a jednak gdzieś obok nas obecne. Prace spod znaku realizmu magicznego skupiają się także na szacunku do wartości, rzemiośle i warsztacie, który jest tu doprowadzony do poziomu mistrzowskiego. Artyści z Polski: Karol Bąk, Bronisław Giefert, Mariola Jaśko, Jarosław Jaśnikowski, Marcin Kołpanowicz, Jarosław Kukowski, Graszka Paulska, Lech Pierchała, Zbigniew Seweryn, Leszek Sokół, Józef Stolorz, Dariusz Ślusarski, Roch Urbaniak, Adam Widełka, Krzysztof Wiśniewski, Mariusz Zdybał; Niemiec: Angerer der Ältere, Kathrina S. Baumgartner, Jacek Lipowczan, Leo Plaw, Otto Rapp; Austrii: Peter Gric; Danii: Claus Brusen; Irlandii: Alen Kopera; Holandii: Rick Lelieveld; Włoch: Fabrizio Riccardi: Belgii: Tim Roosen; Chorwacji: Iskren Semkov; Francji: Liba W. Stambollion; Ukrainy: Igor Grechanyk; Rosji: Micha Lobi oraz Meksyku: Jose Parra i Stanów Zjednoczonych: Joseph Kaliher.

Buczek-Śledzińska Małgorzata i studenci − Polski pas kontuszowy. Interpretacje

Buczek-Śledzińska Małgorzata i studenci − Polski pas kontuszowy. Interpretacje

9 maja – 30 czerwca 2016. Wernisaż: 9 maja 2016, Muzeum Papieru i Druku. Wystawa prac studentów Małgorzaty Buczek-Śledzińskiej, profesor ASP im. Jana Matejki w Krakowie: Kamila Adamik, Bogusław Bartuś, Miłosz Horodyski, Sylwia Lis-Persona, Lidia Mucha, Marlena Wojnicz, Maciej Zabawa, Elżbieta Zrobek. Wystawa towarzyszy 15. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny, Łódź 2016. Zaproszenie.

Pelc Wojciech − Z krwi i kości, rysunki

Pelc Wojciech − Z krwi i kości, rysunki

29 kwietnia − 13 maja 2016. Galeria Pod Plafonem, Wrocław, Rynek 58. Artysta jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Krośnie oraz Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Dyplom z grafiki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, w pracowni prof. Eugeniusza Delekty (2011). Praca: W. Pelc, Intencja. Inne prace artysty: wojciechpelc.

Mikołajek Mariusz, Hanna i Jan – 3 x Człowiek

Mikołajek Mariusz, Hanna i Jan – 3 x Człowiek

13-30 kwietnia 2016. Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Wrocław, ul. Ruska 46. Wystawa prezentuje malarstwo Hanny Mikołajek i Mariusza Mikołajka oraz fotografie Jana Mikołajka. Jest to wystawa szczególna – ojca i dzieci. Piękna okazja, by obejrzeć rodzinne dokonania, pasje i relacje. Zobacz: Miejsce.

Józefowski Eugeniusz – Miejsca schronienia | Zufuchtsorte

Józefowski Eugeniusz – Miejsca schronienia | Zufuchtsorte

2-17 maja 2016. Wiesbaden, Rathaus, Schlossplatz 6. W prezentowanych na wystawie obrazach Józefowski podejmuje dyskurs nad kondycją intelektualną i moralną ludzkości, obnaża słabości, stawia pytania. Obce są mu kompromis, pruderia czy tabu. Z zaskakującą otwartością podejmuje wątki osobiste, wręcz intymne, wstydliwe, które – mimo że wpisane w naturę człowieczą – są na co dzień skrzętnie skrywane pod maską pruderyjnej doskonałości. Narracyjność obrazów Józefowskiego opiera się na subiektywnej symbolice, o czytelnych odniesieniach do starożytnej myśli wschodniej. Przekaz nie jest jednak dany wprost, tym co narzuca się widzowi w pierwszym oglądzie, jest wizualny układ, którego groteskowość – uzyskana poprzez specyficzną stylistykę, określoną przez intensywność palety oraz charakterystyczne motywy kratki i arlekina – konkuruje z sugestywnością symbolu, przesłaniając jego treść. Treści wbudowane w artystyczną formę z właściwą dla Józefowskiego finezją są odniesieniem do podmiotowego doświadczenia. W ten sposób obraz staje się przestrzenią jego celebracji, zmysłowość formy i mistrzowskie rozłożenie akcentów, nie tylko formalnych, wprowadza odczucie wzniosłości, dzięki któremu doświadczenie zyskuje wymiar duchowy. Praca: Medytacje na temat czterech jej w kratke i jednego, z którego nic się nie wykluło, olej i akryl na płótnie, 200×170 cm, 2014 | Meditationen über vier karierte Eier und eines, aus dem nichts ausschlüpfte, Acryl und Öl auf Leinwand, 200×170 cm, 2014. Więcej prac i teksty: Katalog wystawy. Strona artysty: jozefowski.com.pl

Nitka-Nikt Jolanta & Ziółkowska Joanna – Dalekie i bliskie

Nitka-Nikt Jolanta & Ziółkowska Joanna – Dalekie i bliskie

23 kwietnia – 21 maja 2016. Wernisaż: 23 kwietnia 2016, godz. 18. Galeria Sztuki Współczesnej Pionova. Gdańsk Stare Miasto, ul. Olejarna 2. Wystawa Dalekie i bliskie Jolanty Nitki-Nikt i Joanny Ziółkowskiej w Galerii Pionova to malarskie spotkanie dalekich sobie osobowości twórczych, które różni wiele – miasta (Wrocław, Sopot), środowiska, tematyka obrazów – u Nitki są to przedmioty codziennego użytku – czajnik, doniczka, u Ziółkowskiej uniwersalne tematy, takie jak tęsknota, tajemnica. Jednak coś je łączy, zbliża, bo przecież zarówno i czajnik, jak i uczucia są nam znajome, bliskie. Malarstwo obu artystek nasycone jest poetyckością. Jolanta pisze wiersze, Joanna inspiruje się poezją. Martwe natury Nitki-Nikt uczą nas patrzeć z czułością, tak jak ona, na otaczające nas przedmioty, które nabierają cech osobistych i magicznych. Każde dzieło Ziółkowskiej to zobrazowany i zatrzymany wers – kadr z lirycznego wiersza – historii, która odbywa się na zamglonej łące czy też poziomym horyzoncie. To, co było dalekie, staje się bliskie. Praca: J. Nitka. Prace artystek. Wernisaż foto.

Józefowski Eugeniusz – Nad-pisane książki

Józefowski Eugeniusz – Nad-pisane książki

21 kwietnia − 7 maja 2016. Wernisaż 23 kwietnia 2016, godz. 16. Domek Miedziorytnika. Wrocław, Świętego Mikołaja 1. Eugeniusz Józefowski ukończył Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest profesorem zwyczajnym sztuk plastycznych na dwóch uczelniach wyższych, w tym na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Uprawia malarstwo, grafikę, fotografię. Zajmuje się również książką artystyczną. Foto: Szkicownik paryski 2015-1999-1987. Poprzednia wystawa: Narracje z innymi postaciami. Więcej: Katalog wystawy oraz Zaproszenie na wystawę. Zdjęcia: wernisaż.

Wawrzyniak Michał – Bajki Robotów

Wawrzyniak Michał – Bajki Robotów

14 maja 2016. Galeria Versus. Wrocław, Jatki. Wystawa to podróż w świat bujnej fantazji i wyobraźni artysty. Galeria Versus zaprezentuje zestaw kilkudziesięciu nowych rzeźb wykonanych techniką upcyclingu. Wszystkie obiekty nawiązują do stereotypów – uwydatniają je, przerysowują lub obalają. Są żartem, satyrą, groteską, ale przede wszystkim tworzą nową wizję postaci z przyszłości lub innego wyobrażonego świata.

Kielan Piotr – W stronę światła

Kielan Piotr – W stronę światła

23 kwietnia 2016, godz. 13. Muzeum Powozów Galowice. Żórawina, ul. Leśna 5. Spotkanie i prezentacja dzieł prof. Piotra Kielana, malarza i rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w cyklu Sztuka bez Tajemnic. Moderator spotkania: prof. Waldemar Okoń – historyk sztuki, wprowadzenie: Andrzej Saj – redaktor naczelny pisma "Format". Szczegóły: muzeumgalowice.pl.

Antoniewicz Mirek & René Pascal − Malarstwo

Antoniewicz Mirek & René Pascal − Malarstwo

Wernisaż: 22 kwietnia 2016, godz. 19. Galeria M. Wrocław, Jatki 10. René Pascal (ur. 1948) urodził się w Lyon we Francji. Jest artystą tajemniczym, rzadko pojawia się publicznie, niezbyt często wystawia swoje prace. Jest mecenasem sztuki i kolekcjonerem, sam wyszukuje artystów, którym organizuje wystawy i wernisaże w niezależnym miejscu, które jest znane w Mediolanie jako Piscinacomunale Spaziodarteincopisteria. Adelaide de Martino napisała o nim: Woli pozostać w cieniu, przemawiać poprzez swoje prace, które w przeciwieństwie do niego, nie są niezauważalne, poruszają emocje widzów i wzbudzają ich ogromną ciekawość. Mirek Antoniewicz (ur. 1954) − malarz, mieszka i pracuje we Wrocławiu. Miał ponad 50 wystaw indywidualnych w Polsce, Włoszech, Niemczech, Szwecji, Danii. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych i konkursach. Laureat nagród artystycznych w Polsce i za granicą. Reprezentowany jest przez Galerię M Odwach we Wrocławiu. Prace artystów. Wernisaż: foto.

Banek Joanna − Makro-Mikro, malarstwo

Banek Joanna − Makro-Mikro, malarstwo

15-30 kwietnia 2016. Mała Galeria, Nowy Sącz, ul. Jagiellońska 35. Artystka urodziła się w Radomsku. Studia w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie (obecnie Akademia im. Jana Długosza) – dyplom z Malarstwa i Historii Sztuki, oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa – dyplom z Malarstwa i Tkaniny Artystycznej. 2006-2009 – studia doktoranckie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zatrudniona jako asystent Pracowni Struktur Wizualnych prof. Zbigniewa Bajka na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Praca: Joanna Banek, Kaflowa mozaika, 2008.

Kontakt | Contact – Malarstwo

Kontakt | Contact – Malarstwo

16-30 kwietnia 2016. Wernisaż: 16 kwietnia 2016, godz. 18. Galeria Tętno. Wrocław, Jatki 12-13. Prezentowane malarstwo charakteryzuje odmienność języka artystów, budowanego głównie wokół abstrakcji, czasem geometrycznej (Janyst, Studzińska), innym razem bardziej ekspresyjnej (Hajnosz, Jojnowicz, Kopeć) lub organicznej (Brudzińska, Dzierż), niekiedy wzbogaconego elementami – symbolami zaczerpniętymi ze świata realizmu (Szczepaniak), bądź też abstrakcji będącej metaforą rzeczywistości, na przykład pejzażu (Banaś). Praca: K. Kopeć, Transmigracja, 80x100 cm, płótno, technika własna, 2014. Zdjęcia prac malarskich.

Poradowska-Werszler E.M. − Odblaski światła, obrazowanie wełną

Poradowska-Werszler E.M. − Odblaski światła, obrazowanie wełną

20 kwietnia − 6 maja 2016. Wernisaż 20 kwietnia 2016, godz. 14. Galeria Rondo, pawilon Cepelia. Warszawa, ul. Marszałkowska 99/101. Wystawa wchodzi w skład wydarzeń towarzyszących XV Międzynarodowemu Triennale Tkaniny w Łodzi. O artystce.

Podsiadły Leon – Rzeźba, rysunek...

Podsiadły Leon – Rzeźba, rysunek...

16 kwietnia 2016, godz. 15. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, pl. Powstańców Warszawy 5, sala 116, I p. Program spotkania w ramach Plejady Artystów Współczesnych: prezentacja prac artysty: Joanna Korsan; projekcja filmu Stanisława Sielickiego: Leon Posiadły. Spotkaniu towarzyszy pokaz dzieł artysty: La croix, 1985, tusz, papier oraz Ptak, 1965, ceramika. Organizator: Wiesława Wilczyńska. Info o artyście.

Obrzędy powszednie i odświętne

Obrzędy powszednie i odświętne

15 kwietnia − 26 maja 2016. Galeria Arsenał Elektrownia. Białystok, ul. Elektryczna 13. Artyści: Andrzej Dłużniewski, Andrzej Dudek-Dürer, Ryszard Grzyb, CT Jasper, Koji Kamoji, Alicja Kochanowska, Aleksander Komarov, Alexey Lunev, Joanna Malinowska, Jacek Malinowski, Tomasz Matuszak, Dorota Podlaska, Danuta Radulska, Józef Robakowski, Tadeusz Rolke, Ludgarda Sieńko, Antonina Slobodchikova. Celem wystawy jest przyjrzenie się rytuałom zakorzenionym w religii, tradycji i kulturze. Ekspozycja jest pretekstem do przemyśleń: Czy i dlaczego człowiekowi potrzebna jest religia? Jakie jest miejsce duchowości w dzisiejszym świecie? Jakie są codzienne i odświętne praktyki odwołujące się do transcendencji? Obrzędy jako przejawy duchowości i wiary odgrywają w naszym życiu kluczową rolę, świadcząc o dążeniu do doświadczania kontaktu z Bogiem, Absolutem, Sacrum. Codzienność staje się coraz bardziej świecka, stąd jednym ze sposobów na przywrócenie religijnego i duchowego sensu życia jest rytuał: symboliczna czynność angażująca wyobraźnię, emocje i wewnętrzne przekonania. Poszukiwanie własnego miejsca we wszechświecie jest uniwersalną potrzebą człowieka. Artyści podejmują m.in. wątki poszukiwania wewnętrznego spokoju i harmonii, pielgrzymki duchowej oraz modlitwy. Dzieła odnoszą się do sztuki jako religii oraz świeckich rytuałów wpisanych w życie społeczno-polityczne − Michał Jachuła. Praca: A. Dudek-Dürer, Projekt Metafizyczno-Telepatyczny w 524 rocznicę urodzin Albrechta Dürera, międzynarodowy performance, Dortmund – Świat, 21 maja 1995. Więcej: galeria-arsenal.pl.

Żelechower-Aleksiun Mira – Pół wieku twórczości

Żelechower-Aleksiun Mira – Pół wieku twórczości

25 marca – 28 kwietnia 2016. Galeria Miejska we Wrocławiu, ul. Kiełbaśnicza 28. Wystawa jubileuszowa pięćdziesięciolecia pracy twórczej artystki jest monograficznym przeglądem znakomitych dzieł artystki o poetyckiej duszy, łączącej przeszłość z teraźniejszością w aspekcie przemijania, zmienności, płynności, a jednocześnie wyrażającej trwałe wartości, ponadczasowe paradygmaty. Dzieła są scenami teatralnymi o niezwykłej dynamice, złożonej symbolice, wymagającymi kontemplacji egzystencji człowieka jako jednostki i zbiorowości. Są jak nielinearny film o symultanicznych scenach – kk. Jak pisze Agnieszka Patała: "Mira Żelechower-Aleksiun opowiada o swoich losach, nastrojach, refleksjach i emocjach obrazami, które łącząc się w kolejne realizowane cykle, składają się na wielki wizualny pamiętnik. Jego odczytanie nie jest zadaniem łatwym, co nie oznacza jednak, że niemożliwym. Jubileusz pięćdziesięciolecia pracy twórczej to doskonała okazja, by umożliwić widzom prześledzenie życiowo-artystycznej ścieżki Miry Żelechower-Aleksiun. Pierwsze wystawiane prace pochodzą jeszcze z lat 60. ubiegłego stulecia, a więc z czasów, gdy artystka obroniła dyplom na Wydziale Malarstwa Architektonicznego w Katedrze Ceramiki we Wrocławskiej PWSSP i zadebiutowała podczas pierwszej indywidualnej wystawy w Galerii Teatru Kalambur. Następne obrazy powstawały w latach jej aktywnego uczestnictwa w wielu ważnych wydarzeniach kulturalnych, m.in. Przeglądzie Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie, Wystawie Grupy Realistów w Warszawie, Konkursie im. Jana Spychalskiego w Poznaniu, czy też współorganizowanego przez nią wrocławskiego Biennale Młodych Droga i Prawda. Prace z tego okresu zaliczano do realizacji z kręgu nowej figuracji, a następnie zaś do realizmu magicznego. Charakteryzowały się dużym realizmem, monumentalnością przedstawianych przedmiotów i postaci oraz raczej przygnębiającą atmosferą. Bardzo istotnym momentem w życiu i sztuce Aleksiun stał się jej wyjazd do Izraela (1987). [...] Dotarcie do swoich korzeni i tożsamości zaowocowało stopniową, lecz znaczącą przemianą w jej sposobie malowania: rozjaśniła paletę, polubiła świetlistość i kontrasty, wprowadziła więcej swobody w obręb kompozycji, przedefiniowała rolę postaci ludzkich w polu obrazowym, nadała swoim wizjom więcej lekkości i finezji. Ponadto, w konsekwencji pragnienia zakomunikowania całemu światu faktu odnalezienia swojego „punktu zero”, coraz wyraźniej w jej twórczości zaczęły dochodzić do głosu odwołania do Tory, Talmudu i Midraszy. Tak doszło do powstania prezentowanych serii: Dziedzictwo, Światło Midraszy, Wszystko się łączy, Uciszanie demonów i Kalendarz pamięci według Brunona Schulza. Całość wystawy wieńczy najnowszy cykl poświęcony starotestamentowej Księdze Rut". Zdjęcia z wernisażu.