wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Szafert Sylwia – Katachi no Aji | Smak kształtów

 Szafert Sylwia – Katachi no Aji | Smak kształtów

25 października – 30 listopada 2015. Galeria Platon. Wrocław, ul. Krupnicza 13. Artystka studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej oraz w Pracowni Malarstwa na Wydziale Grafiki ASP u prof. Teresy Pągowskiej, a także w Pracowni Rysunku na Wydziale Grafiki u dr H. Borysa. Wystawa jest wynikiem wieloletnich inspiracji Sylwii Szafert sztuką Dalekiego Wschodu, głównie Japonią.

Bar Agnieszka – Rytuał

Bar Agnieszka – Rytuał

19-29 października 2015. Wernisaż: 19 października 2015, godz. 17. Galeria Neon Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności, Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, Wrocław, ul. Traugutta 19. Wystawa organizowana w ramach Europejskiego Festiwalu Szkła €Play with Glass. Artystka pracuje na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta, w I Pracowni Projektowania Szkła Użytkowego, kierowanej przez prof. Kazimierza Pawlaka. Poruszam się w wilgotnej i mglistej atmosferze. To naturalne tło dla obiektów, które w procesie powstawania, zanim uzyskały ostateczny połysk, były poddawane działaniu wody i proszków ściernych o różnej gradacji. Proces obróbki na zimno jest mokry, dżdżysty. Hałaśliwe czy wręcz piskliwe otoczenie maszyn sprzyja koncentracji, tworząc przestrzeń do medytacji nad materiąAgnieszka Bar.

Rozpondek Krzysztof – Clay Story

Rozpondek Krzysztof – Clay Story

23 października 2015 – 23 lutego 2016. Wernisaż: 23 października 2015, godz. 18. Centrum Ceramiki Unikatowej Stara Kopalnia. Wałbrzych, ul. Wysockiego 29. Artysta ukończył studia na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, uzyskując w roku 1987 dyplom w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej. Jest profesorem sztuk plastycznych od 2012 roku, pracuje w ASP we Wrocławiu. Wystawa Clay Story to swoisty dialog artysty z tworzywem, jakim jest glina i odkrywanie potencjału tajników warsztatu, w dążeniu do uzyskania harmonii między bryłą, a jej powierzchnią, między charakterem masy, a metodą budowania formy i sposobem wypału. Ekspozycji towarzyszy katalog Clay Story zawierający obszerny wywiad z artystą. Profesor Rozpondek sam tak mówi o prezentacji: wystawa Clay Story jest emanacją mojego szczególnego stosunku do tworzywa. Prace artysty.

Kontakt | Contact – Malarstwo

Kontakt | Contact – Malarstwo

14-28 października 2015. ZPAP Okręg Warszawski. Galeria Lufcik. Warszawa, ul. Mazowiecka 11a. Projekt Kontakt | Contact ma formę dialogu malarskiego między artystami. Tworzy wielowątkowy i różnorodny obraz twórczości malarskiej, powstającej w ośrodkach artystycznych w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu. Artyści: Katarzyna Banaś, Anna Brudzińska, Edyta Dzierż, Magdalena Hajnosz, Kuba Janyst, Małgorzata Jojnowicz, Krzysztof Kopeć, Danuta Nawrocka, Jolanta Studzińska, Krystyna Szczepaniak.

Harlender Marcin – O artystach

Harlender Marcin – O artystach

23 października 2015, godz. 19. Galeria Entropia. Wrocław, ul.Rzeźnicza 4. Wykład okołoakademicki i performans. Czym właściwie zajmują się artyści tworząc sztukę? To wielokrotnie zadawane pytanie powraca co jakiś czas i aż dziwne, że każdorazowo można uzupełniać stan wiedzy o nowe elementy. Czasem nieoczekiwane skojarzenia pozwalają zobaczyć znane z pozoru zjawiska w zupełnie nowym kontekście. Ile jeszcze zaskakujących informacji o otaczającym świecie można uzyskać dzięki kolejnej analizie znanych od dawna obrazów... Czy opisują one jedynie świat dawno miniony? A może dotykają zagadnień tak bardzo wbudowanych w naszą dzisiejszą świadomość, że po prostu zapomnianych?M. Harlender (na zdjęciu, 13 października 2015, Jatki). Marcin Harlender (ur. 1959), malarz, performer, twórca instalacji, happeningów, teoretyk sztuki, od lat zajmuje się analizą bezpośrednich oddziaływań obiektów sztuki na świadomość ich odbiorcy w przestrzeni galeryjnej jak i poza nią. Artysta totalny i zdeterminowany sztuką. Studiował na PWSSP we Wrocławiu (1982-1989 i 1991-1992), dyplom w pracowni prof. Konrada Jarodzkiego (1996, ASP Wrocław). Na przełomie lat 80. i 90. autor i uczestnik wielu działań i akcji artystycznych w przestrzeni miejskiej Wrocławia. Autor kilkudziesięciu wystaw i wystąpień indywidualnych. Więcej: Antyornamenty.

Walkusz Andrzej – Spotkania | Rencontres

Walkusz Andrzej – Spotkania | Rencontres

23 października – 15 listopada 2015. Wernisaż: 23 października 2015, godz. 17.30. Galeria Pod Plafonem, Wrocław, Rynek 58. Andrzej Walkusz (ur. 1956) studiował sztukę filmową we Wrocławiu. Od 1992 roku pracuje dla WDR, niemieckiej stacji telewizyjnej w Kolonii jako dźwiękowiec oraz asystent operatora. Od lat zajmuje się fotografią. Więcej: awalkusz.com.

Poradowska-Werszler Ewa Maria – Minął wiek

Poradowska-Werszler Ewa Maria – Minął wiek

3-31 października 2015. Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Ewa Maria Poradowska-Werszler zajmuje się sztuką włókna, malarstwem, aranżacją wnętrz i publicystyką. Honorowy obywatel Miasta Kowary. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) we Wrocławiu. Dyplom otrzymała w 1967 roku na Wydziale Architektury Wnętrz w pracowni prof. Władysława Wincze. Stopnie naukowe dr hab. oraz tytuł prof. zw. w dyscyplinie sztuk plastycznych uzyskała w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w latach 2002-2005. W 2002 roku została powołana na stanowisko profesora w poznańskim UAM na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, gdzie stworzyła pracownię tkaniny artystycznej, którą nadal prowadzi. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Twórczego POLART w Krakowie, Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. Pełni funkcję prezesa Fundacji na rzecz Rozwoju Wrocławskiej Tkaniny Artystycznej. Jest członkiem Rady Programowej 15 MTT w Łodzi oraz Rady Muzeum Rzemiosła w Krośnie. Więcej: zamek.brzeg.pl.

Kiczura Ludwik – Szkło jest po to, żeby się tłukło

Kiczura Ludwik – Szkło jest po to, żeby się tłukło

13 października – 30 listopada 2015. Galeria BB. Wrocław, ul. Jatki 3-6. Artysta, pedagog, mistrz i przyjaciel –€“ pokochał szkło we wczesnych latach 60., a miłość ta została odwzajemniona. Z pasją i uczuciem tworzył pierwsze hutnicze obiekty ze szkła, by z biegiem lat opanować do perfekcji technikę €žkształtowania z ręki urzekających szklanych rzeźb, monolitycznych czy ażurowych. Ludwik Kiczura spędził połowę swojego dotychczasowego życia przy piecu z gorącym szkłem, drugą we wrocławskiej ASP. W czasie wykładów i ćwiczeń przekazywał nam swoją wiedzę i doświadczenie zdobyte w hucie dzięki licznym eksperymentom. I nieustannie się uczył. Kiedy od artystów młodszej generacji zaraził się technikami piecowymi, szlifowaniem oraz klejeniem szkła, z wielkim zapałem eksperymentował, a nieudane próby komentował niezmiennie: Szkło jest po to, żeby się tłukło. W pracowni Ludwika Kiczury na siedmiometrowym parapecie stoją, niczym armia na galowej paradzie, kolorowe i dumne szkła-rzeźby. Wszystkie świadczą o Jego wielkim talencie i pasji. Szkoda, że widniejące na nich sygnatury, naniesione w czasach wczesnej młodości pokrywa kurz. Kurz zapomnienia. Tym bardziej cieszy mnie, że niektóre z tych dzieł udało się wypożyczyć na wystawę zorganizowaną w Galerii BB w ramach 4. edycji Europejskiego Festiwalu Szkła Play With Glass – Szkło jest po to, żeby się tłukło. Mam nadzieję, że obiekty że szkła, wykonane przez mojego Nauczyciela i Mistrza, będą cieszyć oczy kolejnych pokoleń wielbicieli jego twórczościKazimierz Pawlak. Kurator: prof. Kazimierz Pawlak​. Foto z wernisażu.

Czerwonka Witosław Marek (1949-2015) – Luźne strzępki

 Czerwonka Witosław Marek (1949-2015) – Luźne strzępki

18 października – 15 listopada 2015. Wernisaż: 17 października 2015, godz. 19. Galeria Sztuki Współczesnej Pionova. Gdańsk, ul. Olejarna 2. Wystawa Luźne strzępki to próba retrospektywy twórczości niedawno zmarłego Artysty. Pokazane będą na niej m.in. – zgodnie z zamysłem Autora – nieprezentowane dotychczas obrazy i rysunki z lat 70-80. Witosław Marek Czerwonka studiował na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, w latach 1967-1972. Dyplom uzyskał w 1972 w Pracowni Malarstwa prof. Jacka Żuławskiego oraz w Pracowni Projektowania Graficznego u doc. Witolda Janowskiego. W latach 70. uprawiał głównie malarstwo, grafikę i rysunek, później dochodzi performance, film, fotografia, instalacje i videorzeźby. Wraz z Adamem Harasem i Jerzym Ostrogórskim zakłożył i prowadził galerię multimedialną AUT w Gdańsku, a następnie OUT w Sopocie (1978-1980). Współtworzył z doc. Romanem Usarewiczem nowatorski program Pracowni Podstaw Projektowania (1980-1982), który rozwijał i prowadził, wraz z Wojciechem Zamiarą (do 1993). Na bazie tych doświadczeń powstała Pracownia Intermedialna PI, którą kierował do 2015 roku. W 1995 uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w roku 2000 tytuł profesora zwyczajnego. W latach 1990-1993 pełnił funkcję Prorektora, a latach 1993-1999 Dziekana Wydziału Malarstwa i Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artysta prowadził pracownię Przestrzeni AudioVideo na Wydziale Rzeźby (od 2000). Kurator wystawy: Jolanta Ciesielska. Praca: W. Czerwonka, Hommage á Piet Mondrian.

Lipska-Zworska Irena – Moje światy

Lipska-Zworska Irena – Moje światy

20 października 2015 – 10 lutego 2016. Wernisaż: 20 października 2015. Muzeum Porcelany w Wałbrzychu, Wałbrzych, ul. 1 Maja 9. Irena Lipska-Zworska studiowała polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim (1950-1953) oraz odbyła studia artystyczne w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (ASP) we Wrocławiu, Wydział Ceramiki i Szkła (1953-1959). Dyplom z wyróżnieniem z zakresu ceramiki przemysłowej i artystycznej (1959). Artystka związana była z Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu (1953-2001). Obiekty ceramiczne Ireny Lipskiej-Zworskiej budzą ciekawość. Łączą w sobie cechy rzeźbienia i malowania. Stanowią impresje o żywych i martwych formach natury. O swoich pracach artystka mówi: To moje widzenie i przeżywanie świata. Pragnęłabym, by trwał. Boję się go utracić. Wybieram okruchy rzeczywistości. Ich kompozycja w dużej mierze oparta jest na rytmach życia, jak bicie serca, oddech, rytm kroków, wschody i zachody słońca, noc i dzień. Zdjęcie: J. Zych. Więcej: Irena Lipska-Zworska.

Bujak Anna – Oszołomienie

Bujak Anna – Oszołomienie

9-31 października 2015. Muzeum Miejskie Wrocławia. Rynek-Ratusz. Artystka jest doktorantką na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Zajmuje się rzeźbą i rysunkiem. Rzeźby.

Minciel Eugeniusz – Plejada artystów współczesnych

Minciel Eugeniusz – Plejada artystów współczesnych

17 października 2015, godz. 15. Muzeum Narodowe, Wrocław, pl. Powstańców Warszawy 5. Program: Joanna Korsan, prezentacja pracy artysty na wystawie stałej Polska sztuka współczesna, III p.; Projekcja filmu prof. Czesława Chwiszczuka, dokumentujący powstawanie wystawy Drzwi do malarstwa, sala 116, I p.

Miejsce dla sztuki

Miejsce dla sztuki

25 września – 31 grudnia 2015. Koszęcin, Siedziba Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny, Kameralna Sala Koncertowa, dawna Kaplica Pałacowa. Wystawa prac z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA. Wystawa prezentuje dzieła znanych artystów: Urszuli Broll, Jana Dobkowskiego, Bartłomieja Jarmolińskiego, Małgorzaty Markiewicz, Wilhelma Sasnala, Jerzego Truszkowskiego, Andrzeja Urbanowicza. Źrenica Urbanowicza, 1997 (powyżej), to odwołanie do wszechwidzącego Oka Opatrzności. Więcej: galeriabielska.pl.

Korenkiewicz Małgorzata – Malarstwo

Korenkiewicz Małgorzata – Malarstwo

Wernisaż: 16 października 2015, godz. 17. Legnica, Zamek Piastowski. Małgorzata Korenkiewicz jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom z malarstwa pod kierunkiem prof. Konrada Jarodzkiego (1994). Ukończyła również fakultet z grafiki w Pracowni Sitodruku oraz drugi fakultet w Pracowni Struktur Wizualnych, gdzie zajmowała się tworzeniem filmów krótkometrażowych. Zajmuje się malarstwem sztalugowym i ściennym oraz na jedwabiu, jest autorką filmów krótkometrażowych i projektantką kostiumów. Od 2001 rzeźbi w lodzie i śniegu, corocznie otrzymując nagrody na prestiżowych międzynarodowych konkursach. Od 2008 zajmuje się także tworzeniem wielkich projektów z piasku. Więcej: Małgorzata Korenkiewicz.

Kantor Tadeusz (1915-1990) na fotografiach ZPAF

Kantor Tadeusz (1915-1990) na fotografiach ZPAF

3 października – 1 listopada 2015. ZPAF Gallery. Kraków, ul. św. Tomasza 24. Projekt Tadeusz Kantor na fotografiach członków krakowskiego ZPAF  oprócz przybliżenia twórczości wybitnego dramaturga, ma głównie na celu usystematyzowaną prezentację bogatego archiwum członków krakowskiego ZPAF związanych z jego postacią. Są to zdjęcia z takich spektakli, jak: Cyrk, Wariat i zakonnica, Nadobnisie i koczkodany, Umarła klasa, Wielopole, Wielopole, Niech sczezną artyści, Nigdy tu już nie powrócę, Dziś są moje urodziny. W bazie znajduje się 1000 zdigitalizowanych fotografii autorstwa Ryszarda Bobka, Tadeusza Chrzanowskiego, Leszka Dziedzica, Witolda Górki, Zbigniewa Łagockiego, Wacława Nowaka, Wojciecha Plewińskiego, Jacka Stokłosy, Jacka Szmuca oraz Edwarda Węglowskiego. Więcej: tadeuszkantor.com.pl.

Arcydzieła malarstwa polskiego przełomu XIX i XX wieku

Arcydzieła malarstwa polskiego przełomu XIX i XX wieku

4 października 2015 – 24 kwietnia 2016. Pałac Królewski we Wrocławiu, ul. Kazimierza Wielkiego 35. Obejrzymy dzieła najważniejszych artystów polskich przełomu XIX i XX wieku. Ekspozycja jest podzielona tematycznie: pejzaż, symbolizm i ekspresjonizm, folklor, portret, akt, martwa natura. Będzie to 70 dzieł – powstałych w epokach realizmu, akademizmu, w okresie Młodej Polski i latach międzywojennych – artystów takich jak: Olga Boznańska, Józef Chełmoński, Jan Cybis, Julian Fałat, Aleksander Gierymski, Alfons Karpiński, Jacek Malczewski, Tadeusz Makowski, Józef Pankiewicz, Zygmunt Rozwadowski, Hanna Rudzka-Cybisowa, Jan Stanisławski, Zofia Stryjeńska, Władysław Ślewiński, Zygmunt Waliszewski, Wojciech Weiss, Stanisław Witkiewicz, Leon Wyczółkowski, Stanisław Wyspiański i inni. Więcej: muzeum.miejskie.wroclaw.pl.

Kociński Mirosław – Tu mieszkam

Kociński Mirosław – Tu mieszkam

1 października – 26 listopada 2015. Galeria BB. Kraków, ul. Skałeczna 5. Gośćmi wystawy Profesora Kocińskiego są projektanci i firmy, których działania wpisują się w obszar fascynacji artysty ceramiką, drewnem i światłem: Aquaform, Quercus Manufactura, Fama Fara. Jak pokazać prace mozaikowe w szerokim kontekście ich zastosowania? Bo przecież działają jako malarskie obrazy, okładziny ścienne, blaty. Są elementami dekoracji wnętrza, ale też i przedmiotami użytkowymi. Wypełniają mój dom w otoczeniu różnorakich, zbędnych i niezbędnych, sprzętów. Znajdują swoje miejsce na ścianach, pełnią funkcję domowego stołu jedne pozostają we wnętrzu na długo, inne wpadają do mnie przelotnie, ustępując miejsca nowym pracom – mówi artysta. O artyście. Więcej: foto z wernisażu.

Śliwiński Witold – Sex Machine

Śliwiński Witold – Sex Machine

14 października – 14 listopada 2015. Wernisaż: 13 października 2015, godz. 19. Galeria Versus, Jatki 11. Artysta wykorzystuje szkło jako narzędzia do obrazowania własnych wizji i wyimaginowanych obrazów, które za każdym spojrzeniem zaskakują innym wyrazem artystycznym. Cały czas poszukuje nowych rozwiązań w kształtowaniu form artystycznych i zdobniczych, zaskakuje nowymi elementami, wciąż testuje możliwości i kondycję szklanej materii. Artysta nie boi się bawić. Galeria Versus ma zaszczyt zaprosić wszystkich entuzjastów sztuki, artystów i kolekcjonerów na ten niezwykły wieczór, w którym będziemy mogli dostrzec uczucie i namiętności zatopione w kryształowej masie – kuratorka: Pati Dubiel. Więcej: artwroc/photos.

Kiczura Ludwik – Szkło jest po to, żeby się tłukło

Kiczura Ludwik – Szkło jest po to, żeby się tłukło

13-31 października 2015. Wernisaż: 13 października 2015, godz. 19.30. Galeria BB, Wrocław, Jatki 3-6. Kurator: prof. Kazimierz Pawlak​. Więcej prac.

Czok Bożena – Szklane uczucia

Czok Bożena – Szklane uczucia

13-31 października 2015. Wernisaż: 13 października 2015, godz. 20. Galeria Szkło x 100. Wrocław, ul. Jatki 10/11, pasaż. Bożena Czok − wrocławianka, absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom Zagubieni w istnieniu, cykl prac ze szkła i miedzi, aneks z malarstwa pod tym samym tytułem pod kierunkiem prof. Aleksandra Dymitrowicza (1995). Prowadzi galerię autorską Szkło x 100.