wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Noc Muzeów – Muzeum Sztuki w Łodzi

 

Konstelacja poranna II, instalacja, 2016 fot. Wojciech Pacewicz

14 maja 2022. Małgorzata Jędrzejczyk oprowadza po wystawie. Artystka tworzy rzeźby, rysunki i instalacje z materiałów, takich jak tkanina, metal, drewno, linoleum czy glina. Jest absolwentką historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz rzeźby w Akademii Gerrit Rietveld w Amsterdamie, doktorantką w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku pod kierunkiem prof. Katarzyny Józefowicz. Źródło: msl.org.pl/bielawska.

Gałuszka Anna – Ogórki kiszone

14-28 maja 2022. Galeria Sztuki Tętno. Wrocław, Jatki 12-13. Wernisaż: 14 maja 2022, godz. 18. Anna Gałuszka: Zapraszam na Ogórki kiszone. Może zacznę od tego, że jestem bardzo kiepską kucharką i nie mam dobrego, wypróbowanego przepisu na kiszone ogórki, ale mogę podać receptę na Ogórki kiszone w moim wydaniu, czyli o byciu artystką, o byciu kobietą i matką. O byciu artystką w sensie tworzenia rzeczy i czerpania z tego wielkiej przyjemności. Zakładam jednak, że bycie artystą/artystką to bardziej stan umysłu, bo niekoniecznie o tworzenie sztuki chodzi; wtajemniczeni wiedzą… O pozwolenie sobie na tworzenie albo przymus tworzenia i znalezienie na to miejsca w kieracie życia codziennego. O koteriach (mogłabym to ująć inaczej, ale lubię to słowo) w świecie artystycznym i nie tylko… Powracając do tematu wystawy, w tych przerwach pomiędzy... lepię. Lubię glinę jako materiał do tworzenia. Podoba mi się to, że mogę zrobić z niej przedmioty użytkowe i rzeźby. Na wystawię będę prezentować rzeźby ceramiczne oraz wyszywane obrazy. Stworzone przeze mnie obiekty są również efektem mojego zamiłowania do rzeczy vinted, może powrotem do czasów bezpiecznego dzieciństwa, do politurowanego stołu z ceramiczną zastawą. Wykorzystuję w swoich pracach znalezione, potłuczone albo kupione na pchlich targach rzeczy, bo intryguje mnie wytrzymałość przedmiotu. Zastanawiam się zawsze, kto był wcześniejszym jego właścicielem. Może też moje przetwarzanie jest związane z praktycznością, wynikającą dzisiaj z konieczności. Ważne są dla mnie refleksje nad funkcją przedmiotu, nad tym – czym się otaczamy w swoich mieszkaniach i jak to na nas wpływa, nad tworzeniem sobie bezpiecznej przestrzeni w matrixie, w którym żyjemy. Myślę o iluzji otaczającego nas świata, naszej kruchości i przemijaniu i o tym, że to, co po sobie pozostawimy, to przedmioty, a my jak te ogórki kiszone… dołączając do zupy z wiersza Jana Brzechwy …po co swary, po co kłótnie, wnet i tak zginiemy w zupie. Podsumowując i powracając do naszego słoika: Każdy lubi ogórki kiszone, są zdrowe i możne je zrobić samemu. Tekst i plakat: Anna Gałuszka.

Antoniewicz Mirek – Wyimki

14 maja 2022, w godz. 14-19. Galeria M. Wrocław, Świdnicka 38a. Wystawa odbywa się w ramach Nocy Muzeów. M. Antoniewicz: Przygotowując wystawę, staram się skupić wokół wybranego tematu. Obrazy zaczynam tworzyć na małych karteczkach. Pierwszy krok. Założenie. Kompozycja. Niekiedy jedno słowo. Wystarczy. Tak powstaje prosty zapis. Przeniesiony na płótno, zaczyna żyć własnym życiem. Farba. Kolor. Warstwy farby. Światła. Cienie. Dystans. Kolejne warstwy. Szansa. Poszukiwanie własnego miejsca w obrazie. Malarski zapis okruchów życia. Zdjęcia z wystawy: antoniewicz/wyimki.

Matyja-Rozpara Maria – Iskry, papier

9-30 maja 2022. Miejska Galeria Sztuki MM. Chorzów, Sienkiewicza 3. Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na Wydziale Architektury Wnętrz oraz studia podyplomowe na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w zakresie malarstwa i tkaniny artystycznej, papieru unikatowego. Na wydziale malarstwa na ASP w Krakowie uzyskała stopień doktor sztuki. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków Stowarzyszenia Pastelistów Polskich oraz do International Association of Hand Papermakers and Paper Artists. Źródło: galeriamm.eu.

Nadelman Elie (1882-1946) – polski prekursor Art Déco

10 maja – 10 września 2022. Wejman Gallery, Warszawa, Jaracza 8. Już w amerykańskim okresie twórczości Nadelman przydawał zwartym, obłym figurom detali nawiązujących do współczesnej mu obyczajowości. Nagie boginie i leśne nimfy, które dawno zmieniły greckie chitony na wieczorowe suknie, przeistaczały się w elegantki o włosach upiętych w kok, często przewiązanych kokardą. Głowy mężczyzn przykrywał melonik bądź cylinder, muszka lub kokardka dopełniała szyku nadanego przez nieodzowny smoking. Tym samym jeden z protoplastów art déco ustanawiał kanon rzeźbiarskiej elegancji, do której sam potrafił odnosić się z dowcipem i dystansem. Źródło: culture.pl

Figiel Marian – Nuklearny spokój geometrii

6-27 maja 2022. Otwarta Pracownia, Kraków, Dietla 11. Tablice, mandyliony, twierdze. Artysta ukończył Wydział Malarski na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.

Sebastian Huczyński z przyjaciółmi

6-24 maja 2022, wernisaż: 6 maja 2022, godz. 17.Galeria ZPAP Pierwsze Piętro, Opole, Krakowska 1. Artyści: Stanisław Cukier, Sebastian Huczyński, Krzysztof Kamil Malewicz, prof. Kazimierz Pawlak, Andrzej Sznejweis, Joanna Warchoł, dr Piotr Woroniec, Anna Zawisza-Kubicka. Praca: K. Pawlak, Smoczy las – szkło sodowe barwne, topione w formie 55×30×10. 

Kortyka Stanisław Ryszard – Obrazy pięciu dekad

6 maja – 20 sierpnia 2022. Pałac Królewski – Muzeum Miejskie Wrocławia, Kazimierza Wielkiego 35. Twórczość malarza-poety Stanisława Ryszarda Kortyki znacząco wyróżnia się we współczesnej sztuce polskiej. Jego układające się w cykle dzieła niemal za każdym razem intrygują nas często tonem medytacji, który pojawia się po tumultach wydarzeń (a czasem, jak w 1980 do nich równolegle). Kryją te obrazy niejednokrotnie ewokacje nastrojów w miejscach specjalnie ważnych dla artysty (takich jak Sandomierszczyzna ze scenicznością widoków, Podlasie z natłokiem struktur pól, Jura pełna zjawiskowych skał). Ale już w zarodku mieszczą one wektory sięgania myślami wciąż dalej i dalej, poza otaczające nas okruchy ku nieskończoności powtórzeń i zanikaniu. „Po drodze” niejako wędrują te strzałki także i do kryjących się za nimi różnych tradycji sztuki i literatury. W dużej mierze jest tak, gdyż Kortyka należy do ekskluzywnej grupy tych artystów wizualnych, którzy są jednocześnie oryginalnymi poetami czy pisarzami i w obu rejonach uruchamiają dalekosiężne metafory. U Kortyki może to być m.in. szczególna rola kamieni, wydobyta nie bez podsłuchu tonu wiersza Zbigniewa Herberta. Z duchem wrocławskiego strukturalizmu wiąże artystę bardzo określone, zdyscyplinowanie redukcjonistyczne podejście do sztuki. A występujące w różnych kombinacjach motywy w jego dziełach niejednokrotnie otacza postkatastroficzna enigma. Przenika ona wszystkie te: błękitne bezkresy horyzontów, rżyska czy dukty zoranych pól, tereny spopielałe, konstelacje kamieni czy betonów, łachmany i kartki papieru, spięte faszyny, strugi i paprochy. Tylko wyjątkowo mogą to być pełne życia kiełkujące ziemniaki, ptaki strzegące scen czy zielone krzewy. Wszystkie motywy spaja atmosfera wizyjności wspomagana poczuciem uciekającej w nicość iluzji przestrzeni i rzutami światła. Działając w duchu Jorge Luisa Borgesa, Kortyka miesza różne tropy i mediuje między nimi. A wynikiem tej pracy są labirynty zwykłości w niezwykłych obrazach – Andrzej Kostołowski. Źródło: muzeum.miejskie.wroclaw.pl

Eryka i Jan Drostowie – Polscy projektanci szkła

26 kwietnia – 28 sierpnia 2022. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Wystawa zaprezentuje dorobek jednej z najciekawszych par projektanckich w powojennej historii wzornictwa szkła: Eryki i Jana Drostów. Ich nowatorskie działania projektowe uczyniły ze szkła prasowanego nowoczesne i pełne wyrazu naczynia codziennego użytku. Eryka Trzewik-Drost studiowała na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (1951-1957). W latach 1957-1964 była projektantką w Zakładzie Porcelany Bogucice w Katowicach-Bogucicach. Zaprojektowała m.in. serwis obiadowy Epos, serwis do kawy Luna, figurkę Pierwszy bal. Następnie jako projektantka związana była z Hutą Szkła Gospodarczego Ząbkowice w Dąbrowie Górniczej (1965-1990). Zajmowała się głównie projektowaniem dekoracji; jest autorką interesujących rozwiązań ornamentalnych, wykorzystujących naturalne materiały w odlewach do form prasowanych, m.in. w zestawie naczyń użytkowych Cora. Jan Sylwester Drost studiował na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (1952-1958). W latach 1959-1960 pracował jako projektant w Śląskich Zakładach Mechaniczno-Optycznych Opta w Katowicach. W latach 1960-1990 związany z Hutą Szkła Gospodarczego Ząbkowice w Dąbrowie Górniczej jako projektant i kierownik ośrodka wzorcującego. Zajmował się również wystawiennictwem. Autor kilkuset wzorów naczyń użytkowych i szklanych form dekoracyjnych. Prace wybrane. Źródło: mnwr.pl.

Kortyka Stanisław Ryszard – Malarstwo

21-28 kwietnia 2022. Galeria Na Solnym | Mia Art Gallery. Wrocław, pl. Solny 11. Galeria czynna: wtorek-piątek w godz. 12-18. Więcej zdjęć: malarstwo.

Nagroda Roku 2021

Zarząd Okręgu Wrocławskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, spośród Nominowanych do Nagrody artystów wyłonił laureata Nagrody za najatrakcyjnieszą autorską wystawę w 2021 roku, a został nim prof. Stanisław Ryszard Kortyka. Laureat otrzymał Statuetkę Nagrody, nagrodę finansową i dyplom. Wyróżnienia – nagrody finansowe i dyplomy otrzymali: Anna Malicka-Zamorska oraz Michał Staszczak. Wszyscy Nominowani otrzymali dyplomy uznania.

Nowa Іkona

Ikona: Ostap Lozynsky, Zmiłuj się nade mną, Boże, 2019, deska, lewkas, akryl, złoto

Wystawa twórców związanych z Międzynarodowymi Warsztatami Ikonopisów w Nowicy. Artyści: Arsen Bereza, Sofija Bilyk, Sofija Doroshenko, Borys Fiodorowicz, Andrzej Fydrych, Anna Herman, Paulina Krajewska, Olya Kravchenko, Marian Waldemar Kuczma, Kateryna Kuziv, Khrystyna Kvyk, Greta Leśko, Ostap Lozynsky [+], Anna Makać, Konstantyn Markovych, Danylo Movchan, Yaryna Movchan, Viktoria Movchij, Olena Mykytjuk, Olena Mykytniuk–Jaworska, Michał Pietrzak, Bartosz Radziszewski, Natalya Rusecka, Serhij Savchenko, Vitalii Shupliak, Olena Smaha, Krzysztof Sokolovski, Ulyana Tomkievich, Sviatoslav Vladyka, Andrij Vynnychok, Khrystyna Yatsyniak, Romko Zilinko. Kuratorzy: prof. Marian Waldemar Kuczma, Michał Pietrzak. Opracowanie graficzne: Michał Pietrzak. Więcej: Nowa Ikona.

Druk 3D w sztukach wizualnych

26 kwietnia 2022. Konferencja: Druk 3D jako narzędzie kreatywnych rozwiązań w sztukach wizualnych – Konteksty. Organizator: Wydział Rzeźby I Mediacji Sztuki, Katedra Mediacji Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. "Sztukę i naukę można postrzegać jako uzupełniające się metody interpretacji świata, które w relacjach wzajemnych także mogą być narzędziem poznawczym. Działania artystyczne na styku różnych dyscyplin naukowych i często we współpracy z przedstawicielami nauk technicznych, przyrodniczych, społecznych czy humanistycznych, dotykają problemów związanych z wyzwaniami współczesnej cywilizacji". [...] Komitet Organizacyjny: dr Monika Aleksandrowicz i dr hab. Małgorzata Kaczmarska. Patronat Honorowy: Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – prof. dr hab. Wojciech Pukocz artmediation.art.

Wielkanoc – 17-18 kwietnia 2022

Rafael Santi, Ukrzyżowanie

Artystom, fanom sztuk plastycznych oraz wszystkim Państwu odwiedzającycm stronę ZPAP życzymy spokojnych, rodzinnych, zdrowych świąt Wielkanocnych.

Pobizantyński tryptyk z XVI wieku

7 kwietnia – 19 czerwca 2022. Muzeum Książąt Czartoryskich, Kraków, Pijarska 15. Pokaz specjalny pobizantyńskiego tryptyku z XVI wieku, ze względu na miejsce powstania zwanego kreteńskim, którego malowidła wiążą się z Ukrzyżowaniem i Pasją Chrystusa. Dzieło prezentowane jest w Sali IX. Paramentów liturgicznych na I piętrze, gdzie znajduje się m.in. znakomitej klasy bursztynowy ołtarzyk Męki Pańskiej. Umieszczenie tryptyku w kontekście dzieł sztuki europejskiej o zbliżonej tematyce umożliwi porównanie, w jaki sposób wydarzenia Wielkiego Tygodnia były ukazywane w dwóch tradycjach artystycznych – wschodniej i zachodniej. Tryptyk jest wybitnym dziełem tzw. szkoły kreteńskiej epoki pobizantyńskiej, w którym łączą się aktualne wzorce malarstwa włoskiego z tradycją sztuki epoki Paleologów. W części środkowej znajduje się przedstawienie "Zdjęcia z Krzyża". Wchodzący po drabinie św. Józef z Arymatei obejmuje bezwładne ciało Chrystusa, a ukazany po przeciwnej stronie św. Nikodem wspiera Jego lewe ramię. Widoczny u dołu św. Jan Ewangelista przytula policzek do krwawiących stóp Jezusa. Za nim stoi św. Maria Magdalena trzymająca koszyk z gwoździami i obcęgami oraz niewiasta wznosząca ręce do góry w geście cierpienia. Po drugiej stronie Matka Boska, przykładająca dłoń do policzka, w otoczeniu lamentujących kobiet. Skrzydła wypełniają sceny Pasji Chrystusa – Niesienie Krzyża i Marie u Grobu. Po lewej stronie widzimy Chrystusa dźwigającego Krzyż i św. Jana Ewangelistę, świadka Męki Pańskiej, natomiast po prawej stronie anioła siedzącego na otwartym grobie, wskazującego dwóm niewiastom leżące w środku całuny – znak Zmartwychwstania. Źródło: pobizantynski-tryptyk.

Woś Czesław – Grafika i malarstwo

20 kwietnia – 22 maja 2022. Galeria Pod Plafonem Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu. Wernisaż: 20 kwietnia 2022, godz. 14. Czesław Woś urodził się w 1944 roku. Studia plastyczne ukończył w 1977 roku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, a podyplomowe na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej w Lublinie (1984). Pracował jako nauczyciel plastyki w I i II Liceum Ogólnokształcącym w Ostrowie Wlkp. W latach 1975-1998 był doradcą metodycznym w ODN w Kaliszu. Prowadził również zajęcia w kaliskiej filii WSP w Częstochowie i UAM w Poznaniu. Od 1982 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Od 1985 roku wraz z żoną organizuje Międzynarodowe Biennale Małej Formy Graficznej i Ekslibrisu w Ostrowie Wlkp.

Ogorzelec Ludwika – Wystawa podziemna

8 kwietnia – 2 października 2022. Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1. Chciałabym, aby moja rzeźba była jak ulotne zjawisko wywodzące się ze światów biologii, maszyn i przyrządów. Z rozumienia rzeźby jako bryły ciężkiej, oglądanej z zewnątrz, wykonanej z materiałów trwałych, zostawiam sobie linię – mówiącą właściwościami materii, z jakich pochodzi (…); biorąc znaczenia ze światów biologii, maszyn i przyrządów, analizuję problem sensu i absurdu. Szukam momentu równowagi. Efektem moich poszukiwań są lekkie, delikatne struktury – przedmioty, łączące owe znaczenia na zasadzie zgodności w nową jakośćLudwika Ogorzelec.

JP II – Ten, który Jest. Wszedł w dzieje człowieka

2 kwietnia – 15 maja 2021. Galeria Tkacka Na Jatkach, Wrocław. XVII ogólnopolska wystawa poświęcona pamięci Świętego Jana Pawła II odbywa się w 17. rocznicę odejścia Papieża Polaka do Domu Ojca. Artyści: Bibrowicz Małgorzata, Bielecka-Woźniczko Barbara, Boduszek Urszula, Borek Dominika, Burgielski Bartosz, Chojnacka Maria Teresa, Chotnicka-Świat Dagmara, Forycka-Putiatycka Anna, Głazik Lidia, Godszling Agnieszka, Górniak Barbara, Hendrychowska Krystyna, Jakubów Jerzy, Jesinowicz-Nguyen Anna, Kociołek Zuzanna, Kotecka Beata, Kułacz Karpiński, Kuzio-Bilska Bożena, Lis-Lachowicz Katarzyna, Owidzka Joanna, Poradowska-Werszler Ewa Maria, Szuszkiewicz-Spryszak Teresa, Ugrewicz Alicja, Walczak-Jackiewicz Ewa, Wdowczyk Jolanta, Werszler Honorata, Werszler Jerzy, Werszler Rafał, Wieczorek Robert, Winiarz Andrzej. Organizacja: prof. E.M. Poradowska-Werszler.

Krawczyk Jerzy (1921-1969) – Gra o wszystko

7 kwietnia – 19 czerwca 2022. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Warszawa, pl. Małachowskiego 3. Jerzy Krawczyk rozpoczął edukację artystyczną w Szkole Rysunku i Malarstwa prowadzonej przez Szczepana Andrzejewskiego. W 1938 roku wyjechał do Wiednia, aby kontynuować naukę. W okresie okupacji przebywał w niewoli w Dortmundzie. W 1947 roku rozpoczął pracę jako rysownik w Zakładzie Anatomii Prawidłowej Akademii Medycznej w Łodzi, gdzie zatrudniony był do końca życia. Zmarł tragicznie w 1969 roku. Wrażliwy na ikonosferę codzienności Krawczyk w prekursorski sposób podejmował temat konsumeryzmu, nadmiaru obrazów i informacji, a także autotematyczny wątek „sztuki o sztuce”. Reprezentował krytyczne podejście do współczesnej mu rzeczywistości i do samego siebie, a w odniesieniu do sztuki – do kategorii oryginalności i nowatorstwa. Więcej: Krawczyk.

Mitka Małgorzata – Osobno

28 marca – 13 kwietnia 2022. Galeria BB, Wrocław, Jatki 3-6. Finisaż: 11 kwietnia 2022, godz. 18. Wystawa zorganizowana w ramach 8. European Glass Festival 2022 – Play with Glass. Małgorzata Mitka uzyskała dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, szkło artystyczne u prof. Małgorzaty Dajewskiej, szkło użytkowe u prof. Kazimierza Pawlaka, aneks z grafiki u prof. Małgorzaty Warlikowskiej (2016).