17 kwietnia – 22 maja 2015. BWA Jelenia Góra, ul. Długa 1. Wystawa uświetnia obchody 70-lecia urodzin artysty. W sztuce pragnę wyrazić piękno metafizyczne. Sposób, w jaki je przedstawiam, jest wyrazem wewnętrznej konieczności. Ten niewyrażalny imperatyw towarzyszy mi od wczesnego dzieciństwa jak daleki czysty ton pradawnej muzyki, jak nie całkiem zatarte wspomnienie dawno temu utraconej, świetlistej, pełnej koloru praojczyzny i jaśniejących istot – M. Ostoja-Ostaszewski. Więcej prac.
Wroński Tadeusz ‒ Malarstwo
16-26 maja 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 20. Galeria M Odwach. Wrocław, ul. Świdnicka 38a. Wystawa w ramach obchodów Nocy Muzeów. Dla Tadeusza Wrońskiego ważne było malować tak, aby było czuć atmosferę zamkniętą w obrazie. Mocna kompozycja i wewnętrzna architektura obrazu, gęsta faktura farby i widoczny, pewny gest malarski, jednak przede wszystkim praca kolorem (można dostrzec fascynację Wrońskiego kapistami) to główne atrybuty jego prac. Cykle Wojenka czy Pax to reperkusje lat wojennych, Muzycy i Cyrkowcy to z całą pewnością przywoływanie przeżyć z dzieciństwa, lecz większość z zachowanych czy aktualnie dostępnych płócien świetnie wytrzymała próbę czasu, a ich interpretacje mogą być dzisiaj szersze i bardziej uniwersalne – Maria Dziedziniewicz. Więcej prac.
Szczepaniak Krystyna i Chabielski Michał ‒ Odlot
16 maja ‒ 4 lipca 2015. Wernisaż wystawy z koncertem: 16 maja 2015, godz. 17. Galeria Versus, Wrocław, ul. św. Mikołaja 54/55. Krystyna Szczepaniak zajmuje się malarstwem, rysunkiem, projektowaniem graficznym i ilustracją. Absolwentka poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Michał Chabielski otrzymał dyplom na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i Arteterapii na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zajmuje się land artem, rzeźbą i rysunkiem. Tworzy prace inspirowane obserwacjami ludzi i przyrody. Ilustruje tomiki poezji oraz artykuły do czasopism. Jego sztuka to związek doskonałego warsztatu oraz bardzo wnikliwej i czasami prześmiewczej obserwacji otaczającego świata, przez co bardzo często jego dzieła wzbudzają uśmiech czy radość. Więcej prac.
Nikifor Krynicki Epifaniusz (1895-1968) i Edward Dwurnik ‒ Łemkowskie Jeruzalem
28 maja ‒ 5 lipca 2015. Wernisaż: 28 maja 2015, godz. 17. Muzeum Miejskie Wrocławia, Pałac Królewski. Wrocław, ul. Kazimierza Wielkiego 35. Prezentowane są prace artystów tj.: Stefan Telepa, Grzegorz Szwiertnia, Natalia Hładyk, Joanna Zemanek, Jerzy Dobrzański, Mateusz Budzyński, Serhij Petluk, Mychajło Barabasz, Tereza Barabasz, Tetiana Skoromna, Danyło Mowczan, Mychajło Kołodko czy Ołeksij Choroszko, skupionych w projekcie: Łemkowskie Jeruzalem ‒ Notatnik ze świata, a także oryginalne dzieła Nikifora i Edwarda Dwurnika. Wystawa poświęcona jest Nikiforowi, właściwie Epifaniuszowi Drowniakowi – malarzowi prymitywiście łemkowskiego pochodzenia. W maju 2015 mija 120 lat od daty urodzenia artysty. Epifan był niezwykle płodnym twórcą – jest autorem blisko 40 tysięcy dzieł. Tworzył też swoistego rodzaju notatniki, notesiki, modlitewniki, w których na skrawkach papieru powstawały portrety, wille, cerkwie – jego święty świat. Cały czas notował z kronikarską wręcz dokładnością tworząc dokument czasu, w którym przyszło mu żyć. Stąd też podtytuł wystawy: Notatnik ze świata czyli cząstkowy zapis myśli, słów, widzianych gdzieś lub wymyślonych obrazów. Łemkowskie Jeruzalem skupia artystów, dla których Łemkowszczyzna jest tożsama lub bliska z różnych powodów. Uczestnicy tego projektu odwołując się do kultury łemkowskiej w rezultacie tworzą nową przestrzeń wizualną dla swojej sztuki w odniesieniu do tradycji przodków. Miasta Nikifora są puste, rytmicznie określone przez pejzaż architektoniczny, miasta Dwurnika tętnią życiem, wypełnione ludźmi, zwierzętami i stworami fantastycznymi. Dwurnik stara się opisywać rzeczywistość pozornie obiektywnie – rejestrując przejawy życia małych miasteczek i dużych miast. Komentarz nigdy dosłowny często tkwi w szczegółach: drobnej, zagubionej postaci, podpisie, emblemacie, rysunku na murze domu. Malarstwo Dwurnika trzeba umieć odczytać poprzez umiejętne, wielopoziomowe patrzenie. Podobnie jak u Nikifora, analizując szczegóły dostrzegamy charakter, istotę, wnikamy w tkankę tego malarstwa. W samotnych pejzażach Nikifora widać dystans do rzeczywistości, pozbawionej ludzkiej obecności. Pomimo dwurnikowych tłumów tam także możemy dostrzec podobny dystans choć osiągnięty za pomocą zupełnie innych środków ‒ Paulina Zarębska.
Język geometrii – Półwiecze przemian
16 maja – 16 sierpnia 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 16. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, ul. Kopernika 1. Wystawa jest prezentacją sztuki nurtu geometrycznego od lat 60. XX w. do dziś. Otwierają ją dzieła nestora tego kierunku Henryka Stażewskiego i młodszych od niego o pokolenie twórców: Wojciecha Fangora, Stanisława Fijałkowskiego i Kajetana Sosnowskiego, a zamykają prace artystów młodszej generacji – trzydziestolatków, kontynuujących tradycje swoich artystycznych antenatów. Wystawa ukazuje przemiany, jakim ulegał prezentowany nurt poszukiwań twórczych w ciągu minionego pół wieku. Stanowi jego podsumowanie. Kurator: dr Bożena Kowalska. Praca: Anna Trochim Wspomnienie, fragm., 2013. Więcej: elektrownia.art.pl.
Leszczyńska-Szlachcic E. i Grudzień A. – Cross one's mind
14-21 maja 2015. Galeria Neon, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Wrocław, ul. Traugutta 21. Wernisaż: 14 maja 2015, godz. 16. Elżbieta Leszczyńska-Szlachcic – absolwentka ASP we Wrocławiu, na Wydziale Malarstwa i Rzeźby, dyplom (2010). Obecnie asystentka w pracowni Rzeźby prowadzonej przez prof. Grażynę Jaskierską-Albrzykowską. Artystycznie najbliższa jest jej estetyka minimal artu. Punktem wyjścia dla prac malarskich jest architektoniczna specyfika przestrzeni. Adam Grudzień – absolwent ASP we Wrocławiu, na Wydziale Malarstwa i Rzeźby, dyplom (2013). W latach 2011-2013 był kuratorem Galerii MD_S. Obecnie doktorant w pracowni rzeźby u prof. Grażyny Jaskierskiej-Albrzykowskiej. Interesuje się rzeźbą, malarstwem, akwarystyką i hodowlą dziwnych myśli. Cross – dośrodkowanie, krzyż, krzyżak, rozgniewany, skrzyżowanie; mind – głowa, intelekt, inteligencja, mentalność, myśl. Cross one's mind – idea lub myśl pojawia się mimowolnie. Zazwyczaj myślimy o niej krótko, potem ją zapominamy. Praca: A. Grudzień, część instalacji.
Cedrzyńska Beata ‒ Zderzenia
9 maja – 9 czerwca 2015. Galeria Sztuki Współczesnej Pionova. Gdańsk Stare Miasto, ul. Olejarna 2. Artystka uzyskała dyplom na gdańskiej ASP na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Obecnie jest wykładowcą rysunku i malarstwa w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Gdańsku. Dorota Grubba-Thiede: Obcując z obrazami Beaty Cedrzyńskiej doznaje się wrażenia mocowania: nas z obrazem, obrazu z nami. Ponieważ są ogromne, mogłyby być totalne, jednak ich ezoteryczne rozproszenie, mgławicowość (potencjalnie) monolitowych struktur, łagodzi napór, zamienia w relację wzajemnego przymierzania, na podobieństwo spotkania z natarczywym wiatrem, który choć przylega, dotyka – nie przewraca. Więcej: pionova.net.
Bez recepty – Abstrakcyjna dawka koloru
17 maja – 6 czerwca 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 20. Galeria Sztuki Socato, Wrocław, pl. Solny 11. Wystawa zbiorowa intensywnych abstrakcji geometrycznych. Dla spragnionych mocnych wrażeń, dla potrzebujących pozytywnej energii. Duża dawka koloru w geometrycznym wydaniu. Bez recepty, bez ograniczeń – bez skutków ubocznych. Artyści: Karolina Balcer, Katarzyna Fydrych, Małgorzata Jastrzębska, Małgorzata Kosiec (praca Red Track powyżej), Karina Koziej, Magdalena Snarska, Artur Trojanowski.
Orłowska Anna – Niewidzialność. Studium przypadku
16 maja – 7 czerwca 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 21. ZPAF Gallery, Kraków, św. Tomasza 24. Artystka ukończyła Fotografię w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2011) oraz w Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie (2013). Laureatka stypendium Photo Global w School of Visual Arts w Nowym Jorku (2013). O niewidzialności: Kiedy Michel Foucault odkopywał kościec współczesnej koncepcji władzy, wskazując na figurę panopticonu jako tę, która ją organizuje, nie pisał jeszcze o współczesnym nam uzależnieniu od wzroku, od pola widzenia przekraczającego niemal dowolny horyzont. Wskazywał jednakże bezbłędnie zmianę w hierarchii patrzenia, jaka za sprawą postępu i racjonalizacji się dokonywała. Ludzie ‒ z tych, którzy widzieli niewiele ze swoich jaskiń ‒ od momentu prometejskiego buntu zmieniali się w coraz szybszym tempie w tych, którzy mogą patrzeć z góry, powoli zajmując miejsce zarezerwowane dotychczas dla bogów. Ci ostatni w toku tego procesu wkrótce mieli okazać się zbędni ‒ Jakub Śwircz. Więcej: zpafgallery.pl.
LL Natalia – Fotografia/instalacja/obiekt/video
8 maja – 3 czerwca 2015. Galeria BWA. Kielce, ul. Kapitulna 2. Wystawa najważniejszych dzieł wybitnej i jednej z najbardziej znanych w świecie polskiej Artystki. Więcej: bwakielce.art.pl. Twórczość Natalii LL.
Damian-Speruda Beata – Każda praca ręczna jest sztuką
9 maja – 5 lipca 2015. Galeria BB. Kraków, ul. Garbarska 24. Artystka studiowała na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom w pracowni prof. Zbigniewa Horbowego oraz prof. Małgorzaty Dajewskiej. Aneks z malarstwa w pracowni prof. Aleksandra Dymitrowicza. Zajmuje się szkłem unikatowym i użytkowym.
8. Festiwal Wysokich Temperatur – Nie ma sztuki bez ognia
19-21 czerwca 2015. Wrocław. Festiwal Wysokich Temperatur jest organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wydział Malarstwa i Rzeźby, Wydział Ceramiki i Szkła, Związek Polskich Artystów Plastyków Oddział Wrocławski, współpraca Stowarzyszenie Wspierania Młodych Artystów Grawiton. FWT jest jedyną w Polsce otwartą imprezą artystyczną, podczas której artyści z całego świata dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pasjonatami sztuki na gorąco, pokazując publiczności swoją pracę in statu nascendi. Wszystkie wydarzenia w ramach festiwalu są dla uczestników bezpłatne. Więcej: festiwalwysokichtemperatur.pl.
Wieczorek Piotr – Stos sztuki. Finał Teatru Scenografii
12 maja 2015, godz. 18. Wrocław, ul. Folwarczna, wjazd od ul. Kochanowskiego. Więcej o artyście: Piotr Wieczorek. Szczegóły akcji artystycznej – Zaproszenie.
Jarodzki Paweł ‒ Na lewo
8 maja ‒ 6 czerwca 2015. Wernisaż: 8 maja 2015, godz. 19. Galeria Arttrakt. Wrocław, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/1. Paweł Jarodzki - malarz, grafik, rysownik, autor komiksów; zajmuje się też poezją i sztuką wideo. Obecnie jako profesor prowadzi pracownię multimediów na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Jest też kuratorem BWA Awangarda we Wrocławiu. W latach 1979-1984 studiował na Wydziale Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu; dyplom uzyskał w 1984 roku w pracowni malarstwa doc. Konrada Jarodzkiego i doc. Leszka Kaćmy. Na początku lat 80. XX wieku wraz z przyjaciółmi z pracowni doc. Konrada Jarodzkiego i doc. Leszka Kaćmy zaczął wydawać fanzinowy magazyn, który nazwali LuXus. Podczas pracy nad magazynem artyści zawiązali grupę artystyczną LuXus. Jej najbardziej aktywny okres przypadł na lata 1984-1988. W 2014 roku nakładem wydawnictwa Korporacja Ha!art ukazała się książka artysty Kompletna historia wszechświata ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Wystawa jest pokazem wieloelementowej instalacji malarskiej i rysunkowej. Zbiór prezentowanych obiektów jest rodzajem obrazkowej opowieści. Tworzy narrację, którą można odczytywać na różnych poziomach, a sugerowany w tytule kierunek jej oglądania jest tylko jednym z możliwych. Różnorodność prezentowanych obiektów i ich zagęszczenie nawiązują stylistycznie do dawnych kolekcji tworzonych intuicyjnie i z potrzeby serca, a nie według jakiegoś na zimno wykalkulowanego systemu. Ten rodzaj komunikatu w dobie internetu wydaje się być bardziej naturalny i uaktualniony. Obecnie jesteśmy uwolnieni od liniowego śledzenia historii i zdobywania wiedzy. Nie musimy już zaczynać na górze z lewej i kończyć na dole po prawej stronie. Zbiór, tworząc na ścianach galerii rodzaj chmury, swoim zewnętrznym kształtem tylko sugeruje kierunek zwiedzania. Jednocześnie ten sugerowany kierunek jest rodzajem buntu i zaprzeczenia wobec przypisanego naszej kulturze porządku, którego wyrazem jest, chociażby, nasz sposób czytania i pisania. Pójście pod prąd utartym zwyczajom może okazać się ożywcze oraz pozwoli odkryć wiele niespodziewanych i ciekawych wątków ‒ Paweł Jarodzki.
Worsztynowicz Monika ‒ Terra Indigena
7-28 maja 2015. Wernisaż: 7 maja 2015, godz. 19. Galeria Kaprysy, Wrocław, Przejście Garncarskie 8. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stanisława Kortyki, z grafiki artystycznej w pracowni prof. Andrzeja Basaja oraz z projektowania graficznego w pracowni prof. Jana Jaromira Aleksiuna. Stypendium Edinburgh College of Art. Absolwentka studiów podyplomowych Terapia przez sztukę na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się malarstwem, grafiką artystyczną, metaloplastyką, ilustracją książkową, ceramiką. Wystawę urozmaicą florystyczne instalacje Katarzyny Teper-Dziendziel. Otwarciu towarzyszyć będzie koncert gongów i mis tybetańskich w wykonaniu Romana Felczyńskiego. Więcej: Foto.
Węgrzyn Waldemar ‒ W tym samym czasie
8-31 maja 2015. BWA Sandomierz, Rynek 11. Artysta grafik, profesor w dziedzinie sztuk pięknych. Kierownik Pracowni Sitodruku w Katedrze Grafiki Warsztatowej Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Kierownik Pracowni Obrazowania Cyfrowego na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Specjalizuje się w grafice cyfrowej i sitodruku. Cyfrowe prace Waldemara Węgrzyna charakteryzują się swoistym minimalizmem i prostotą formalnego i strukturalnego języka. Artysta z wielkim wyczuciem sygnalizuje jedynie obrazotwórczy potencjał komputerowego warsztatu. Choć uczytelnia odbiorcy specyficzne technologiczne tropy, nie pozostawiając wątpliwości co do statusu wspomnianych wyżej odniesień do warsztatowej tradycji graficznej, to nie czyni z tego osobnej wartości. Wszystko podporządkowane zostaje specyficznej poetyckiej narracji, w której czas i przestrzeń stają się głównymi czynnikami kreatywnymi ‒ Sebastian Dudzik. Więcej: asp.katowice.pl.
Vanriet Jan ‒ Pieśń losu
16 maja 2015 – 13 września 2015. Wernisaż: 15 maja 2015, godz. 18. Muzeum Narodowe w Gdańsku Oddział Zielona Brama, Gdańsk, ul. Długi Targ 24. Pierwsza w Polsce prezentacja twórczości kluczowego dla współczesnego malarstwa narracyjnego artysty. Wystawa to 51 znaczących w twórczości artysty płócien z lat 1986-2014. Wszystkie dotykają ważnego dla artysty tematu przeznaczenia. Twórczość Vanrieta to rodzaj nieustającego dialogu między wręcz obsesyjnie powracającą zbiorową pamięcią historyczną a najbardziej nawet indywidualnym doświadczeniem. To także fascynujące doświadczenie estetyczne, w którym koegzystują z jednej strony – utrwalona tradycja malarska, szczególnie flamandzka, z drugiej – współczesna idiomatyka wizualna. Kuratorem wystawy jest inna wybitna postać belgijskiego świata sztuki – Paul Huvenne, wieloletni dyrektor Królewskiego Muzeum Sztuk Pięknych w Antwerpii, w którym przechowywana jest jedna z najwspanialszych światowych kolekcji sztuki. Gdańska wystawa jest także szczególnym spotkaniem malarstwa i poezji – autorstwa Jana Vanrieta, ale przede wszystkim Adama Zagajewskiego, uznanego poety, prozaika i eseisty, który przyjął zaproszenie artysty i podzielił się refleksją o jego malarstwie: Prace Jana Vanrieta zaskoczyły mnie i zachwyciły. Nie znałem wcześniej tego malarstwa, które łączy wyrafinowanie formalne z tematyką bardzo mi bliską, bo „okaleczonej Europy”. Więcej: mng.gda.pl.
Warlikowska ET BER Małgorzata ‒ Stary Banan, Strajk
16 maja 2015. Akcja ‒ Stary Banan: Małgorzta ET BER Warlikowska i XY anka mierzejewska, Strajk. Noc Muzeów, Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Zdjęcia.
Błażejewski Piotr – W drodze, razem ze mną
8-31 maja 2015. Wernisaż: 8 maja 2015, godz. 15.30. Muzeum im. Jana Dzierżona w Kluczborku, ul. Zamkowa 10. Wystawa uświetnia obchody jubileuszu 40-lecia pracy twórczej i akademickiej prof. Piotra Błażejewskiego – absolwenta (1975), wykładowcy, a obecnie profesora zwyczajnego ASP we Wrocławiu, gdzie prowadzi pracownię dyplomującą z malarstwa. W moim malarstwie, szerzej w mojej sztuce, poszukuję porządku oraz harmonii. Często myślę o nieskończoności i ciągłości, o tym, co jest za nami, a co dopiero doświadczamy. Staram się, żeby moje obrazy były proste, syntetyczne i aby właśnie to decydowało o ich sile. W związku z tym, upraszczam, odrzucam, eliminuję, oczyszczam. Płaszczyzny koloru, światła i formy pragnę doprowadzić do perfekcji. Buduję swoje malarstwo z najprostszych elementów – płaszczyzn, linii. Często różnicuję fakturę stosując swego rodzaju frottage –Piotr Błażejewski. Wystawa otrzymała Nominację do Nagrody Roku.
Włocławska Galeria Plakatu Teatralnego
1-31 maja 2015. Teatr Impresaryjny im. Włodzimierza Gniazdowskiego. Włocławek, ul. Wojska Polskiego 13. Wystawa polskiego plakatu teatralnego do sztuk Gombrowicza, Różewicza i Mrożka w twórczości uzdolnionych artystów. Dzięki nim zmienia się oblicze plakatu, poetyka, forma wypowiedzi czy język wizualny. Prezentowane są plakaty Joanny Górskiej, Karoliny Michałowskiej, Jana Jaromira Aleksiuna (plakat powyżej), Tomasza Bogusławskiego, Jerzego Czerniawskiego, Edwarda Dwurnika, Stasysa Eidrigeviciusa, Chrystiana Gomolca, Mieczysława Górowskiego, Ryszarda Kajzera, Andrzeja Klimowskiego, Leonarda Konopelskiego, Jerzego Krechowicza, Jana Lenicy, Andrzeja Pągowskiego, Andrzeja Piwońskiego, Jerzego Skakuna, Marcina Stajewskiego, Franciszka Starowieyskiego, Wojciecha Wołyńskiego. teatrwloclawek.pl.