Radości na Boże Narodzenie

Nagroda Roku ZPAP za 2020
Promna Marlena − Ogród naturalny
Nagroda Roku ZPAP za 2021
prof. Kortyka Stanisław – Obrazy (1981-2021)
80-lecie urodzin, 52-lecie pracy artystycznej
prof. Wołczuk Marian – Malarstwo
prof. Kazimierz Pawlak, Projekt 4.0
Teresa Buczyńska – Malarstwo...
Agnieszka Cecylia Kazała, Malarstwo, batik
Spokojnych świąt i wszystkiego, co najlepsze w Nowym Roku - BWA Wrocław. Philémon Vanorlé, Erratum #5, 2014, foto: Justyna Fedec.
prof. Kazimierz Pawlak
Z okazji świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku przesyłam najlepsze życzenia, radości, spokoju, refleksji nad światem, przeszłością i przyszłością, dystansu, dużo zdrowia, sił i wytrwałości - Andrzej Dudek-Dürer.
prof. Aleksander Marek Zyśko
Herman Han (ur. 1574 w Nysie, zm. 1627 lub 1628 w Chojnicach). Malarz gdański. Han należy do mistrzów polskiego malarstwa epoki baroku. Bezbłędną i wyrazistą kolorystykę, wyrafinowaną kompozycję łączy z bogatymi treściami swych dzieł, które w symboliczny sposób ujawniają rzeczywistość duchową, są projekcją doświadczeń wewnętrznych.
Giorgione - Giorgio Barbarelli da Castelfranco lub Zorzi di Castelfranco (ur. w 1478 lub 1479 w Castelfranco Veneto, zm. przed 25 października 1510 w Wenecji). Włoski malarz okresu renesansu. Był jednym z głównych przedstawicieli i twórców dojrzałego renesansowego malarstwa weneckiego, realizującym po mistrzowsku jego założenia kolorystyczne. Wspaniały mistrz koloru i światła. Przedstawiciel koloryzmu weneckiego, obserwator chwilowych stanów natury i świata. W obrazach Giorgione realizuje nową koncepcję przedstawiania natury, opartą na kolorze, którą rozwiną i uzupełnią jego wielcy następcy: Tycjan, Veronese Tintoretto, nie naruszając jej generalnych założeń. Polegała ona na wyrażeniu wszystkich najistotniejszych cech struktury wizualnej przedmiotu, a więc modelunku bryły i jej umieszczenia w przestrzeni i atmosferze, światła i głębi przestrzennej, przy pomocy układu barw o różnym natężeniu kolorów i różnej temperaturze. Więcej: Giorgione.
Pokłon Trzech Króli - obraz namalowany przez włoskiego malarza Gentile da Fabriano w 1423 roku na zlecenie bogatego florenckiego kupca i polityka - Palla di Noferi Strozzi. Fabriano przedstawił orszak królewski wędrujący przed oblicze dzieciątka poprzez trzy sceny znajdujące się nad centralną sceną w tle. W scenach tych malarz w naturalistyczny sposób ukazał pejzaż, z prawej strony ukazano wypatrywanie przez królów gwiazdy, z lewej strony gwiazdę obwieszczającą narodzenie Chrystusa. W centralnej części znajduje się scena przybycia orszaku do pałacu Heroda w Jerozolimie. Całość jest zatłoczona, gwarna i żywa. Więcej: Gentile da Fabriano.
Od 19 grudnia 2014. Galeria Na Solnym - Galeria Socato. Wrocław, pl. Solny 11. Wystawa dokumentuje osobistości wrocławskiego środowiska artystycznego. Krzysztof Saj - historyk sztuki z wykształcenia, fotograf i artysta z zamiłowania - od kilku lat portretuje nestorów wrocławskiego malarstwa. Na wystawie zobaczymy ich portrety oraz zestaw autorskich, malarskich miniatur w wyborze red. Andrzeja Saja. Artyści biorący udział w wystawie: Błażejewski Piotr, Chmielowiec Adam, Dymitrowicz Aleksander, Hałas Józef, Jakubek Marek, Jarodzka-Grzyb Bożena, Jarodzki Konrad, Jarodzki Paweł, Jaroszewski Janusz, Kapłański Jerzy, Klimczak-Dobrzaniecki Andrzej, Kortyka Stanisław, Leszek Mickoś, Lewandowski-Palle Paweł, Liszkowski Witold, Merkel Janusz, Mikołajek Mariusz, Minciel Eugeniusz, Nitka Nikt Jolanta, Nitka Zdzisław, Skarbek Krzysztof, Szewczyk Anna, Szpakowska-Kujawska Anna, Trybalski Paweł, Twardowski Lech, Wałaszek Andrzej Krzysztof, Wilk Urszula, Wołczuk Marian.
13 grudnia 2014 - 18 stycznia 2015. Galeria BWA Miejski Ośrodek Sztuki. Gorzów Wielkopolski, ul. Pomorska 73. Wystawa związana jest z jubileuszem 40-lecia pracy twórczej i akademickiej prof. Piotra Błażejewskiego. Gratulujemy. Błażejewski to jeden z najważniejszych malarzy wrocławskiego strukturalizmu. Jest istotnym artystą polskiej abstrakcji geometrycznej. Pracuje cyklami. Jeszcze na studiach rozpoczął prace nad cyklem Architektura Koloru, następnie powstały: Interferencje, Refleksy/-je, Kolekcje, Nieprawdopodobne Figury Geometryczne, Znaki Krzyża, Epitafia oraz Obiekty Malarskie. W moim malarstwie, szerzej w mojej sztuce, poszukuję porządku oraz harmonii. Często myślę o nieskończoności i ciągłości, o tym, co jest za nami, a co dopiero doświadczamy. Staram się, żeby moje obrazy były proste, syntetyczne i aby właśnie to decydowało o ich sile. W związku z tym, upraszczam, odrzucam, eliminuję, oczyszczam… Płaszczyzny koloru, światła i formy pragnę doprowadzić do perfekcji. Buduję swoje malarstwo z najprostszych elementów - płaszczyzn, linii. Często różnicuję fakturę stosując swego rodzaju frottage - Piotr Błażejewski. Więcej o wystawie: mosart.pl.
18 grudnia 2014 - 20 stycznia 2015, godz. 18. Galeria Jadalnia. Klub Nagi Kamerdyner. Wrocław, ul. Świętego Mikołaja 8-11. Dariusz Orwat - absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Idealista dadaista. W swojej twórczości posługuje się humorem absurdu. Praktykuje sztuki piękne jako sposób na zapobieganie popadania w stan psychicznego rozciapciania. Niewątpliwie uprawianie humoru absurdu działa ożywczo na umysł, wprawia go w stan jak po trzech lampkach szampana! Natomiast uprawianie dadaizmu połączone z praktyką jogi przynosi jeszcze bardziej ciekawe rezultaty! Chodzi o to, że artysta, który traci przestrzeń w umyśle, w której pojawiają się te wszystkie cudne wizje, zaczyna tworzyć dzieła przypominające klopsy w sosie pomidorowym! (a czuły kochanek przeistacza się w pierdołę) - D. Orwat. Więcej: wroclaw.pl.
19 grudnia 2014, godz. 20. Bezpłatny koncert. Stary Klasztor, Wrocław, ul. Purkyniego 1. Soundz Good to duet stworzony przez rewelacyjne instrumentalistki Magdę Czwojdę (gitara) oraz Martę Zalewską (bas, wokal). To zespół, jakiego jeszcze nie było na polskiej scenie muzycznej, oparty na przyjaźni, wspólnych muzycznych fascynacjach oraz profesjonalnym opanowaniu instrumentu. Duet wykonuje muzykę, którą nazwać można porywającym akustycznym rockiem. Mimo że artystki grają akustycznie, ich kompozycje to, jak twierdzą, mocne numery. Koncert promuje nową EPkę zespołu. Więcej: zespół Soundz Good.
5 grudnia 2014 - 1 lutego 2015. Gdańska Galeria Miejska 2. Gdańsk, ul. Piwna 27/29. Abraham Cruzvillegas wychowywał się w południowej dzielnicy Mexico City, zwanej Ajusco. Okolica zamieszkała jest głównie przez imigrantów, którzy w latach 60. XX w. zajmowali ziemie uznawane za niczyje. Instalacja składa się z przedmiotów znalezionych, których tymczasowe zestawienie nawiązuje do problemu braku komunikacji i pojęcia zrozumiałości - manifestującego się poprzez twórczość meksykańskiego kompozytora Juliána Carrillo oraz charakter Oskara Matzeratha z powieści Güntera Grassa. Autoconstrucción artysta określa jako zdecydowanie nieskończony, niewykorzystany, niestały, emocjonalny, deliryczny, pełen radości, męczący, fragmentaryczny, empiryczny, słaby, szczęśliwy, paradoksalny, solidarny, sensualny, amorficzny, ciepły i zaangażowany indeks zmieniającej się metodologii tworzenia sztuki oraz proces tworzenia własnej tożsamości. Praca: April in Paris (brief & delirious), 2012, Rebar, fabric, feathers, chain, beer bottle caps, and meat, 115 x 80 x 84. Więcej: regenprojects.com.
Od 13 grudnia 2014 - 11 stycznia 2015. Galeria Pionowa. Gdańsk, ul. Olejarna 2. Maciej Rauch - absolwent Wydziału Grafiki Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (2012). Grafik, malarz, ilustrator, twórca eksponatów, instalacji i wideoklipów. Wystawa zaprasza do magicznego świata Księżycowego Cyrku, by na chwilę oderwać nas od codziennego życia i zaczarować bezlitosną rzeczywistość. Za pośrednictwem cyrkowej krainy artysta ukazuje życie świata widzianego oczami dziecka, konfrontując je z funkcjonowaniem dorosłego życia, które nieuchronnie zbliża się do śmierci, śmierci świata niewinności. Prezentowane obrazy i obiekty tworzą jedną całość w postaci instalacji Lunar Circus. Możemy poczuć się jak w magicznym świecie i przenieść się do innej rzeczywistości. Maciej Rauch jest dla mnie pysznym przykładem artysty, który jest jednocześnie samowystarczalnym, samonapędzającym się dziełem sztuki, dbającym o najdrobniejszy szczegół przedstawienia nie tylko na płótnach, ale też na sobie samym, dzierżącym berło pełnej kontroli własnego wyglądu i ciała, oraz wyglądu dobranego skrupulatnie otoczenia. Autokreacja jako samoinscenizacja, bycie przedmiotem i podmiotem własnej sztuki. [...] Artysta odważnie zaklęty sam przez siebie w stadium delikatnego młodzieńca stale kontroluje swój wizerunek, będąc urokliwym, egzotycznym zjawiskiem wprost z baśni i właściwie całkiem naturalnym byłby dla mnie Jego widok ogon w ogon z Mariko Mori - oboje w słynnych kostiumach syren, w rozmedytowanym do różowości powietrzu. [...] Budzące emocje efektowne obrazy i ilustracje Raucha są tak gęste i ornamentalne, jak dziewczyńskie sekrety pod szybkami zakopane w ziemi i kiedy się im przyglądam, nie mogę oprzeć się pokusie pytania, czy są przestrzeniami konsekwentnie sztucznymi: czy są w życiu zanurzone, czy życie imitują. Czy sam artysta jest uczestnikiem życia, czy tylko jego pasażerem, w podróży POMIĘDZY - dr hab. Anna Królikiewicz. O artyście.