wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Gala Nagrody Roku za 2020

M. Promna, Grafika
8 czerwca 2021, godz. 16. Wrocław, Mia Art Gallery, Plac Solny 11. Uroczyste wręczenie Nagrody Roku artyście – członkowi ZPAP, autorowi jednej z dwunastu Nominowanych do Nagrody indywidualnych wystaw, zorganizowanych w 2020, którą w głosowaniu Zarząd ZPAP wybrał jako najatrakcyjniejszą.

Anna Mielniczyk – Obrazowanie

18 czerwca – 31 lipca 2021. Galeria Tkacka Na Jatkach Wrocław, Jatki 19/22. Anna Mielniczyk – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta na Wydziale Malarstwa i Rzeźby – Pracownia prof. dr hab. Aleksandra Dymitrowicza, prof. dr hab. Zdzisława Nitki i prof. Łukasza Morawskiego. Zajmuje się malarstwem i rysunkiem. Więcej prac: anna-mielniczyk.

Jatkowisko 2021

26-27 czerwca 2021, w godz. 12-20. Wrocław, uliczka Jatki. Organizatorem Jatkowiska jest Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Wrocławski. Projekt dofinansowany przez Miasto Wrocław. Program imprezy. Plakat: A.Gałuszka i Ł.Jokiel.

Trendowicz Sylwia – Uduludy

2-30 czerwca 2021. Wernisaż: 2 czerwca 2021, godz. 18. Galeria Peron, Stacja Orunia GAK. Artystka tworzy grafikę, malarstwo, jak i techniki mieszane. Natomiast ceramika stała się jej największą pasją. Ważną rolę odgrywa faktura. Trendowicz inspiracje czerpie z natury, a także tradycji kultur dawnych. W swoich pracach łączy nowe techniki zdobienia i wypału z tradycyjnymi, co nadaje im osobisty, niepowtarzalny charakter. Na wystawie prezentuje m.in. tytułowy cykl tajemniczych Uduludów, łączący w sobie wpływy dwóch kultur. Inspiracją były afrykańskie instrumenty etniczne udu oraz słowiańskie urny twarzowe, znajdujące się m.in. w Muzeach Archeologicznych Pomorza. Sylwia Trendowicz jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Dziedzictwa Architektonicznego na UMK w Toruniu. Dyplom z malarstwa u prof. Jacka Kornackiego (2007). Uczestniczy m.in. w międzynarodowych plenerach malarskich, organizowanych przez Stowarzyszenie Marynistów Polskich. Gdański Archipelag Kultury.

Kołodziejczyk Anna – Co wyrasta z ruin


21 maja – 11 lipca 2021. Muzeum Sztuki Mieszczańskiej. Wrocław, Stary Ratusz. Anna Kołodziejczyk jest malarką, kuratorką sztuki i wykładowczynią wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1999-2005 studiowała na Wydziale Malarstwa i Rzeźby krakowskiej i wrocławskiej ASP na kierunku malarstwo. W 2012 roku obroniła pracę doktorską, a w 2020 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Maluje głównie w technice malarstwa olejnego i akrylowego. Od 2010 roku eksploruje temat architektonicznej ruiny, zwłaszcza w kontekście upadku idei klasycznej, europejskiej architektury z przełomu XIX i XX wieku. Artystka od wielu lat realizuje malarski cykl Obraz zniszczeń, który odnosi się do procesu niszczenia tkanki architektury i urbanistyki zarówno w procesie naturalnej degradacji jak i gwałtownych aktów destrukcji będących m.in. skutkiem działań wojennych. Szczególne miejsce w poszukiwaniach tematycznych artystki zajmuje Wrocław, który dzięki swojej historii stał się główną inspiracją i punktem wyjścia do przemyśleń dotyczących natury miasta i zmienności jego architektonicznej substancji. Kuratorka: Ewa Pluta. Więcej: muzeum.miejskie.

Maternik Małgorzata – Dom/Rytuał

7-20 czerwca 2021. Wernisaż: 6 czerwca 2021. Galeria Sztuki Tętno. Dom/Rytuał to próba zidentyfikowania i uporządkowania znaczeń pojęcia dom. Główna część wystawy jest zbiorem porcelanowych obiektów, które poza swoją funkcja użytkową, mającą źródła w ceramice herbacianej, mówią o poszukiwaniu własnego miejsca – zarówno fizycznego w postaci przyszłego domu, jak i metaforycznego – jako człowiek. W reliefie na powierzchni ceramiki, z pozoru niewidoczne przewijają się powtarzalne motywy – wstęgi, klucza, zamka. Poprzez swoją subtelność sugerują, że dla autorki motyw domu jest w dalszym ciągu osobistą zagadką, a poszukiwanie odpowiedzi – trwającym procesem. Maternik – absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych – mówi: W moich pracach odwołuję się do przeszłości, powracając często do wzorniczych motywów epoki wiktoriańskiej, obserwując relacje między sztuką a przedmiotami codziennego użytku. Zazwyczaj moje prace ukazują trzy konteksty: uczucia, które towarzyszą mi w danym momencie, powiązanie z miejscem, w którym jestem, oraz przemyślenia na temat materiału, który mam możliwość wykorzystać. Jako główną technikę obrałam toczenie na kole garncarskim, którego umiejętność doskonaliłam na różnych etapach twórczości, dzięki wizytom w pracowniach ceramicznych w Japonii i Korei Południowej. Więcej: malgorzatamaternik.

Szyrszeń Sylwia − Pocztówka z Polski

11 czerwca – 24 lipca 2021. Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz, Gdańska 3 Artystka jest absolwentką Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, graficzką i ilustratorką. Na wystawie obejrzymy kilkadziesiąt wybranych plakatów artystki, ukazujących scenki urlopowe w różnych miastach Polski. Zdjęcia prac: S. Szyrszeń. Więcej: plakaty.

Stanisław Baj − Twarz Matki

28 marca − 30 czerwca 2021, Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej, Warszawska 12. Na niewielkiej ekspozycji zaprezentowane zostały wyłącznie portrety Matki prof. Stanisława Baja. Artysta studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1972-1978) pod kierunkiem profesorów: Michała Byliny, Jacka Siennickiego oraz Ludwika Maciąga. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w Pracowni prof. Ludwika Maciąga,1978. Obecnie jest profesorem w Katedrze Malarstwa macierzystej uczelni. Artysta zajmuje się przede wszystkim malarstwem i rysunkiem, a także grafiką. Więcej: muzeumbiala oraz asp.lodz.

Dzieło Ognia – XIII Festiwal Wysokich Temperatur


22-28 czerwca 2021. Dzieło Ognia – wystawa w ramach XIII. Festiwalu Wysokich Temperatur. Wernisaż: 24 czerwca 2021. Artyści i artystki: Ceramika: Jakub Biewald, Renata Bonter-Jędrzejewska, Katarzyna Koczyńska-Kielan, Weronika Lucińska, Karina Marusińska, Joanna Opalska-Brzecka, Michał Puszczyński, Bożena Sacharczuk. Szkło: Kalina Bańka, Dagmara Bielecka, Joanna Bujak, Małgorzata Dajewska, Anna Józefowska, Wojciech Peszko, Stanisław Sobota, Justyna Żak. Metal: Hubert Bujak, Paweł Czekański, Mateusz Dworski, Magdalena Grzybowska, Wojciech Małek, Marcin Michalak, Michał Staszczak, Michał Wasiak. Więcej: Festiwalwysokichtemperatur.pl.

Niespodziewana Małgorzata Malwina – Siostry

28 maja – 12 czerwca 2021. Galeria M, Wrocław. Artystka zabiera nas w świat znanych od baśni, m.in. Mała syrenka Hansa Christiana Andersena czy O sześciu łabędziach braci Grimm. Dokonuje artystycznej kontaminacji ich treści. Niespodziewana rozwija opowieści, pogłębia ich charakterystykę, a przede wszystkim akcentuje kobiece relacje i powiązania. Rysuje sieć bezpieczeństwa, którą kobiety tworzą nawzajem. Powstaje inny mit baśni o małej syrence. Opowiada o więzi sióstr, które dorastają razem w podwodnym świecie, mają wspólne zajęcia, przygody, przyjemności i doświadczenia. Jako wspólnota, są dla siebie wsparciem w trudnych chwilach, w obliczu zagrożenia działają razem. Więcej: galeriam.com/siostry.

Hueckel Magda – Organic

25 maja – 9 lipca 2021, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu, Galeria FOTO-GEN, pl. bpa Nankiera 8. Wystawa Organic to poemat o przemijaniu, które jednak napawać lękiem nie powinno, bo w nieustannym tańcu przenikania, zawłaszczania, znikania rodzi się zawsze nowa jakość. Wystawa niesie ze sobą spójny przekaz, zgodny z postawą życiową i twórczą artystki, którą dobrze charakteryzują słowa Lou Andeas-Salome: Sztuka staje się życiem, a życie sztuką. Osadzony w systemie uniwersalnych wartości przekaz nobilituje każdą chwilę TU i TERAZ i każde istnienie. W nieustannym podróżowaniu artystka odkrywa prawdy dotyczące istoty trwania w bogatym i różnorodnym świecie przyrody, wzajemnych relacji i odpowiedzialności. Wystawę otwierają prace z cyklu Anima. Obrazy z Afryki 2005-2013 – czarno-białe fotografie, na których zostały utrwalone elementy świata afrykańskiego. Głównym motywem prac jest nieuchronność przemijania. Magda Hueckel – artystka wizualna, fotografka teatralna, scenografka, podróżniczka. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studiowała w Vysokej Škole Výtvarných Umení w Bratysławie (Słowacja) oraz w Schule für Gestaltung w St. Gallen (Szwajcaria). Kurator: Manfred Bator. Więcej: Hueckel/Organic.

Gala Nagrody Roku za 2020

8 czerwca 2021, godz. 16. Wrocław, Mia Art Gallery, Plac Solny 11. Uroczyste wręczenie Nagrody Roku artyście – członkowi ZPAP, autorowi jednej z dwunastu Nominowanych do Nagrody indywidualnych wystaw, zorganizowanych w 2020, którą w głosowaniu Zarząd ZPAP wybrał jako najatrakcyjniejszą.

Szecówka Paweł (1944-2021)

Odszedł od nas wieloletni pracownik Katedry Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, członek ZPAP. Pogrzeb artysty: 21 maja 2021 na cmentarzu przy ulicy Rędzińskiej 3-5. Msza święta o godz. 11.30. w Kościele pw. św. Agnieszki, Wrocław, Maślicka 111.

Kopańska-Błaszczyk Katarzyna − Malarstwo

4-27 maja 2021, Miejska Galeria Sztuki MM, Chorzowskie Centrum Kultury. Cefeusz, Herakles i Jednorożec indyjski – bohaterami wystawy są przede wszystkim zwierzęta. Artystka studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, którą ukończyła dyplomem z wyróżnieniem w 1992 roku. Ciekawym elementem życia artystki jest nauka pod skrzydłami takich malarzy jak Stanisław Rodziński, Zbylut Grzywacz, Jerzy Nowosielski, Teresa Kotkowska-Rzepecka, Juliusz Joniak, Józef L. Ząbkowski oraz u fotografa – Zbigniewa Łagockiego. Tak szerokie grono malarzy cechuje przede wszystkim ogromna wiedza teoretyczna, ale przede wszystkim szerokie spektrum spojrzenia na sztukę oraz sposób jej wyrażania. Więcej: galeriamm.eu

Konkurs dla artystów plastyków – (Nie)widzialny

Żyrandol tynieckiego kościoła po konserwacji

Konkurs (Nie)widzialny – sztuka inspirowana religijnie – przeznaczony jest dla artystów do 35. roku życia. Termin nadsyłania zgłoszeń wraz z dokumentacją: do 25 czerwca 2021. Fundacja Chronić Dobro przy opactwie Benedyktynów w Tyńcu rozpoczyna działalność Instytutu Sztuki Kościelnej. Szczegóły i regulamin konkursu: kultura.benedyktyni.com.

Dyrda-Kortyka Krystyna − Zaczerpnięte inspiracje

15 maja − 31 sierpnia 2021, Muzeum Południowego Podlasia, Biała Podlaska, Warszawska 12. Dzieła powstały z połączenia wielu materiałów, połączone jednym tworzywem, jakim jest papier czerpany, również własnoręcznie przygotowywany przez Artystkę. Krystyna Dyrda-Kortyka czerpanie papieru określa kreacją w materiale, inspiracją z natury. Przystępując do pracy, w wyobraźni mam tylko pomysł, czasem bardzo różny od późniejszej realizacji – wyjaśnia. – Sama technika wymaga ode mnie szybkiej decyzji, kompozycyjnej świeżości, co jest najbardziej fascynujące. Drugą przyczyną, dla której ta technika jest tak pasjonująca, to nie do końca przewidywalny efekt końcowy, ponieważ kompozycja, która powstaje na sicie zostaje następnie wyłożona na deskę i odciśnięta pod prasą, a ostateczny efekt działań widoczny jest dopiero po wysuszeniu pracy. Więcej: muzeumbiala.pl.

13. Międzynarodowy Plener Ceramiczny LAB ORO

10 sierpnia − 4 września 2021. Orońsko. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza artystów plastyków, pracujących w tworzywie ceramicznym, do wzięcia udziału w 13. Międzynarodowym Plenerze Ceramicznym. Do udziału w plenerze zaproszeni zostaną artyści wybrani przez organizatora na podstawie aplikacji złożonych do 31 maja 2021 na adres komisarza pleneru Bogusława Dobrowolskiego: b.dobrowolski@rzezba-oronsko.pl lub sekretariat@rzezba-oronsko.pl. Szczegóły: rzezba-oronsko.pl.

Domański Tomasz – Czas jako eksperyment

Determinacja i uczciwość. To cechy absolutnie niezbędne przy pracy kreacyjnej. Dodatkowo, jako trzecią, konieczną wartość, dodałbym umiejętność podejmowania ryzyka. A jeżeli decydujemy się na podejmowanie ryzyka, musimy liczyć się z możliwością porażki. Tomasz Domański – autor rzeźb, instalacji, obiektów, performansów, rysunków i fotografii – w rozmowie o Pomnikach Czasu z Izą JóźwikSublimatory, pierwszy obiekt z cyklu Pomniki Czasu został zrealizowany w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku już około 30 lat temu. Jaka była wówczas jego koncepcja? T.D.: Sublimatory były jednym z pierwszych projektów ukazujących procesualny charakter rzeźby-instalacji-idei. Idea rzeźby w procesie, ciągłej przemiany, która po uruchomieniu yin-jang. Jej kontemplacyjny charakter opiera się na zasadzie kontrastu obserwowanego w zjawiskach codziennych, skrajnościach, które się wzajemnie uzupełniają; twarde – miękkie, mokre – suche, ciepłe – zimne, pełne – puste, ciekłe – stałe, jasne – ciemne, widzialne i niewidzialne. Kontrast jest także jednym z podstawowych elementów budowania rzeźby, obok światła, rytmu i ciężaru. W tej instalacji pośrednio odwołuję się do „wzniosłości związków czystych” Barnetta Newmana. Jego poszukiwania sztuki wzniosłej (sublime) w malarstwie wyznaczyły moją drogę do prostoty i sublimacji formy. Cały wywiad: Czas jako eksperyment.

Wysocki Stanisław – Kiedy kobieta staje się rzeźbą

2 października 2020 – 1 czerwca 2021. Muzeum Miejskie Wrocławia, Pałac Królewski. Kazimierza Wielkiego 35, Wrocław. Kobieta-rzeźba jest tematem przewodnim zarówno działań artystycznych, jak i jubileuszowej wystawy na 50-lecie pracy twórczej Stanisława Wysockiego. Organizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Zdjęcia z wystawy: Paweł Passowicz.