wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Projekt Ustawy − Uprawnienia artysty zawodowego

MKDNiS [...] Rozumiejąc fundamentalną rolę kultury dla rozwoju cywilizacyjnego i ekonomicznego społeczeństwa, postrzegając twórczość artystyczną jako źródło siły i standardów więzi społecznych opartych na wspólnej tradycji kulturalnej, uznaje się za konieczne stworzenie przez Państwo Polskie odpowiednich warunków realizacji kulturowej i społecznej misji artystów – uwzględniając wolność i autonomię twórczości oraz powszechny dostęp do dóbr kultury – i ustanawia się następujące regulacje, m.in. Art. 25.1. Organizacja reprezentatywna może pobierać opłatę za wydanie poświadczenia, w wysokości nie wyższej niż 10% minimalnego wynagrodzenia przy wydawaniu poświadczenia, o którym mowa w art. 23 (dorobku artystycznego)... Art. 35. 1. Do postępowań w sprawie potwierdzenia uprawnień artysty zawodowego, ich aktualizacji i bezterminowego potwierdzenia, stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Art. 70.1. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wynikających z niniejszej ustawy wynosi w roku: 2021 r. – 4,65 mln zł; 2022 r. – 14,38 mln zł itd. Art. 74. Ustawa wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 8 ust. 2 i 3, art. 16 oraz art. 64-69, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia. Za zgodność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym: Andrzej Nowarski Pełnomocnik Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do spraw uprawnień artysty zawodowego. Proszę czytać uważnie – znajdą Państwo wiele zaskakujących propozycji. Do pobrania pdf.: Ustawa/Projekt z 3 maja 2021 o uprawnieniach artysty zawodowego

Rucińska Magdalena − Międzyprzestrzeń

13 kwietnia − 20 czerwca 2021. Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy. Oto dom. Oto człowiek. Oto dłoń. Prosty obraz. Figura i tło. Oczywistość. W przekładzie werbalnym obraz ten jest orzekający i zwięzły niczym zdanie w starym elementarzu. Jednak w tym miejscu na myśl niemal automatycznie przychodzi skojarzenie ze Zdradliwością obrazów Magritte’a. I wszystko zaczyna się komplikować. Malarstwo nie rządzi się bowiem zasadami podobnymi językowi. To nie zbiór znaków ani wokabularz. Jeśli odrzucić perspektywę, nie ma w nim linearnej sekwencyjności, określonych zasad następstwa. Figurę i tło łączy nieustanna relacja inwersji. Istotą obrazu jest międzyprzestrzeń – milczące, semantycznie puste pole. Nieoczywistość. Miejsce, któremu ciężko przypisać jednoznaczny sens językowy, a które jest niezbędne dla artykulacji sensu wizualnego. Ten bowiem – jak twierdzi – Gottfried Boehm – „[…] artykułuje się na tle tego, co niepowiedziane”. Ta milcząca, pusta przestrzeń jest zatem, wbrew pozorom, gęsta – pełna korelacji, kontrastów, przejść. To pustka, która nie jest niczym... Więcej: galeriabwa.bydgoszcz.

Makowski i Mehoffer − Wiosenne sceny ogrodowe

Dział Malarstwa XVI-XIX w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Makowski Tadeusz (1882-1932) maluje Wiosnę około 1908 roku. Pełen młodzieńczego zapału i nadziei na sławę, daje upust swojej wyobraźni, korzystając z rozwiązań formalnych, których uczy się od najlepszych. Natomiast jedną z najbardziej znanych prac Mehoffera jest Dziwny ogród (1902-1903) – kompozycja o tak niejednoznacznej i tajemniczej symbolice, że doczekała się wielu, nawet skrajnie różnych interpretacji. Przez szczegółowe opracowanie kwiatów i roślin, podobnie jak na średniowiecznych obrazach, ukazujących Marię w zamkniętym ogrodzie, tzw. hortus conclusus, odczytywany był m.in. jako metafora miejsca bezpiecznego i beztroskiego. Więcej: mnwr.pl/wiosna.

Ogorzelec Ludwika – Szukam momentu równowagi

Od 2 lutego 2021, obecnie online. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w 1983 roku. Od 985 roku mieszka w Paryżu. Więcej: ludwika-ogorzelec.

Bańka Kalina – Wszystko się przyda

29 stycznia − 24 kwietnia 2021. SIC! BWA Wrocław, pl. Kościuszki 9-10. Wystawa to opowieść o nieskończonej ilości zbieranych przedmiotów, o ulotnej materii świata fizycznego i niestabilności psychiczno-społecznej. Kalina Bańka – absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 2013 roku jest asystentką w Pracowni Szkła w architekturze oraz Pracowni Witrażu Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2020 roku uzyskała stopień doktora sztuki.

Ko-lekcja wyborów – Wystawa online


Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Po co nam sztuka współczesna. Dlaczego chodzimy do galerii i muzeów? Ko-lekcja wyborów to projekt poświęcony badaniu sposobów odbioru sztuki przez widzów. Po co nam sztuka współczesna. Dlaczego chodzimy do galerii i muzeów? Ko-lekcja wyborów to projekt poświęcony badaniu sposobów odbioru sztuki przez widzów. Fot. Bartosz Górka. Więcej o wystawie: zamek-ujazdowski.pl.

Najlepszy Dyplom ASP 2020

26 marca 2021 ogłoszono wyniki Konkursu na Najlepszy Dyplom ASP 2020. Komisja Konkursowa przyznała nagrodę Najlepszy Dyplom Roku Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu 2020 Kamili Mierzwińskiej z Wydziału Malarstwa, kierunek malarstwo, za pracę dyplomową Anamneza. Próba pamięci, promotor: prof. Łukasz Huculak, oraz Tożsamość wody, promotor: prof. Paweł Jarodzki. Natomiast Nagrodę ZPAP otrzymał Radosław Suliga z Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów, kierunek grafika, za pracę Przewodnik po architekturze modernistycznej Breslau/Wrocław, promotor: dr hab. Tomasz Broda. Więcej: Najlepszy dyplom ASP.

Arcydzieła z Watykanu

23 marca – 13 czerwca 2021. Wystawa arcydzieł z Watykanu w stulecie urodzin Papieża Jana Pawła II w Zamku Królewskim w Warszawie. Na wystawie zaprezentowano siedem arcydzieł, dotychczas nieeksponowanych w Polsce, użyczonych Zamkowi Królewskiemu przez Muzea Watykańskie: Madonna z Dzieciątkiem i świętymi Dominikiem i Katarzyną Aleksandryjską – Fra Angelica, Święty Mateusz z aniołem – Guida Reniego, Uczynki miłosierdzia – Olivuccia di Ciccarellego, Odkupiciel – Antonia Allegriego, Święta Trójca z martwym Chrystusem – Ludovica Carracciego, Madonna z Dzieciątkiem – Giovanniego Battisty Salviego, Obserwacje astronomiczne – Donata Cretiego. Szczegóły: zamek-krolewski.pl.

I widział Bóg, że było dobre

Ewa M. Poradowska-Werszler, Początek i kres

2 kwietnia – 10 czerwca 2021. Galeria Tkacka Na Jatkach. Wrocław. XVI ogólnopolska wystawa poświęcona pamięci Świętego Jana Pawła II odbywa się w 16. rocznicę odejścia Papieża Polaka do Domu Ojca oraz w Jego 100-lecie urodzin. Artyści – Bartosz-Mazuś Ewa Barbara, Bibrowicz Małgorzata, Bielecka-Woźniczko Barbara Teresa, Boduszek Urszula, Borek Arkadiusz, Borek Dominika, Burgielski Bartosz, Burnat Kazimierz, Chojnacka Maria Teresa, Chotnicka-Świat Dagmara, Drzewiecki Mirosław ksiądz, Dyrda-Kortyka Krystyna, Forycka-Putiatycka Anna, Głazik Lidia, Godszling Agnieszka, Górniak Barbara, Hendrychowska Krystyna, Jakubów Jerzy, Jaworska-Thomas Danuta, Jesinowicz-Nguyen Anna, Kociołek Zuzanna, Kotecka Beata, Kułacz Krzysztof, Mossakowska Joanna Halina, Olszewska Ludwika, Owidzka Joanna, Poradowska-Werszler Ewa Maria, Rębisz-Werszler Honorata, Trzebiatowski Janusz, Ugrewicz Alicja, Walczak-Jackiewicz Ewa, Werszler Jerzy, Werszler Rafał, Wieczorek Robert. Prezentowane dzieła inspirowane są poematem św. Jana Pawła II Tryptyk rzymski, rozdz. 2 – Medytacje nad Księgą Rodzaju u progu Kaplicy Sykstyńskiej, ze szczególnym uwzględnieniem cz. 2. Obraz i podobieństwo. Papież przypominał, iż Uczynił Bóg człowieka na swój obraz i podobieństwo, a twórczość artystyczna pomaga dostrzec obecność Boga. Organizacja wystawy: prof. Ewa M. Poradowska-Werszler. Kurator wystawy: mgr Honorata Rębisz-Werszler. Patronat honorowy: Józef Kupny, Arcybiskup Metropolita Wrocławski. Więcej: I widział Bóg...

Wielkanoc, czyli Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

J. Matejko, Wniebowstąpienie, 1884, olej/deska, 66,8×103, Muzeum Narodowe, Warszawa
Szczęśliwych, rodzinnych, zdrowych i niosących nadzieję świąt Wielkanocnych 2021.

Mielniczyk Anna ‒ Aero, malarstwo

Aeracja, 2021, 142×122

27 marca ‒ 8 maja 2021. Galeria Brama Wrocławska, Oleśnica. Język abstrakcji umożliwia mi pełną wypowiedź artystyczną, gdyż posługuje się metaforą. Metaforą pozbawioną kształtów i ograniczeń, ale wypełnioną przestrzenią, kolorem, światłem. Przestrzeń to dla mnie płaszczyzna obrazu i jej oddziaływanie poprzez interakcję plam barwnych, które mogą się swobodnie i niemal nieskończenie rozwijać. Przestrzeń powstająca z interferentności i relacji plam barwnych jest na usługach koloru. Dla mnie kolor jest bohaterem. Bohaterem znajdowanym zawsze na nowo. Pozwala otwierać się na przeżywanie tego, czego w żaden inny sposób wyrazić się nie da ‒ Anna Mielniczyk. Wystawa odbywa się w ramach wspólnego projektu MADOA z indywidualną wystawą Agnieszki C. Kazały ‒ Batik. Więcej: Mielniczyk+Kazala.

Praca zdalna sekretariatu

W związku z zaleceniami Rządu – z 25 marca 2021, wynikającymi z pandemii koronawirusa – informujemy, że Biuro Okręgu Wrocławskiego ZPAP zawiesza działalność stacjonarną oraz przechodzi w tryb pracy zdalnej od 29 marca 2021 do odwołania. W sprawach pilnych prosimy o kontakt: tel. +48 572 622 359, sekretariat@zpap.wroclaw.pl.

Staszczak Michał − Rozmiar ma znaczenie, online

Zdjęcie: BWA Wałbrzych, prezentacja wystawy online

Dr hab. Michał Staszczak – absolwent Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu (2005) – prowadzi Pracownię Odlewnictwa Artystycznego w macierzystej uczelni, w której od 2020 pełni funkcję Prorektora ds. promocji i współpracy międzynarodowej. O artyście: asp.wroc.pl. O wystawie również: Co Jest Grane/online.

Staszczak Michał − Rozmiar ma znaczenie

Chimera, 2021, maksi, aluminium, 86×98×53,4 cm I Chimera, mini, brąz, 14,3×16×8,5 cm

23 marca − 5 maja 2021. Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA, Słowackiego 26. Michał Staszczak – artysta związany z Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – zabiera nas w podróż do krainy swojej wyobraźni. Jego rzeźby mają surrealistyczny charakter, zdają się pochodzić z pogranicza jawy i snu. Nie jest to jednak sen wesoły. Ostatnie realizacje: Pain Forest, Chimera, Kijanka, Ostatni Lot – budzą ciekawość, ale również niepokój. Michał Staszczak tworzy modele swoich rzeźb metodą asamblażu. Wykorzystuje różne znalezione przedmioty, kształty, faktury, łączy je w woskowe obiekty i odlewa z metalu. Od niedawna do swoich procesów twórczych włączył technologie cyfrowe – projektowanie, skanowanie i druk 3D. Nie oznacza to odejścia od ulubionej metody trójwymiarowego kolażu, ani rezygnacji z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Część wydrukowanych rzeźb zostaje pokryta warstwą metalu, pozostałe, po ściągnięciu formy z wydruku, zostają odlane z metalu. Technologia 3D daje jednak dodatkową, fascynującą możliwość - tę samą pracę artysta może wykonać w różnych rozmiarach. Kilkoma kliknięciami decyduje, czy będzie wielkim obiektem przestrzennym czy filigranową, niemal biżuteryjną rzeźbą. Na wystawie Rozmiar ma znaczenie prezentowane są rzeźby różnych wielkości. Oprócz zagadnień związanych z poszukiwaniem rozmiaru „właściwego” dla obiektu rzeźbiarskiego, artysta porusza kwestię unikatowości rzeźby w obliczu nowoczesnych technologii cyfrowych. Więcej prac artysty: Zdjęcia z wystawy.

Po Nitce do kłębka − Malarstwo ekspresjonistyczne

Zdzisław Nitka, Kałuża łez Ludwig Meidner, olej na płótnie, 140×210 cm, 2020

18 marca − 17 kwietnia 2021. Galeria Miejska we Wrocławiu, Kiełbaśnicza 28. Dzieła Zdzisława Nitki, jednego z najciekawszych reprezentantów wyrosłego w Polsce lat 80. XX wieku nurtu neofowizmu, spotkają się z pracami młodych, choć uznanych już w świecie sztuki, twórców: Marceli Adamczyk, Hubert Bujak, Martyna Czech, Jakub Gliński, Piotr Kotlicki, Bartłomiej Radosz, Paulina Sanecka, Mateusz Sarzyński, Julia Świtaj, Alex Urban, Konrad Żukowski. Zdzisław Nitka, profesor ASP we Wrocławiu, uchodzi obecnie za jednego z najoryginalniejszych malarzy pokolenia polskich „nowych dzikich”. Kuratorka wystawy: Katarzyna Zahorska. Więcej: galeriamiejska.pl.

Polska. Siła obrazu – J. Matejko, A. Grottger i inni

Jan Matejko, Stańczyk, 1862, ol. pł. 88×120 cm, wł. MNW

12 marca – 16 maja 2021, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Aleje Marcinkowskiego 9. Na wystawie zaprezentowano dzieła najważniejszych polskich malarzy drugiej połowy XIX i początków XX wieku, należące do kanonu polskiej sztuki, m.in. Jana Matejki, Artura Grottgera, Józefa Brandta, Józefa Chełmońskiego, Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich, Jacka Malczewskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Leona Wyczółkowskiego, Wojciecha Weissa, Witolda Wojtkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego. Wśród zebranych na wystawie niemal 100 dzieł, stworzonych w latach 1840-1918, pokazano prace najważniejszych polskich twórców epoki. Złożyły się one na opowieść o tym, w jaki sposób artyści budowali i wzbogacali kulturę narodową, czerpiąc z chlubnej przeszłości Polski, tworząc świadectwa jej historii, obrazy natury i ludzi stanowiących o narodowym istnieniu. Przyspieszeniem procesu budowania tożsamości narodowej – poprzez konstruowanie mitów i symboli – był upadek Rzeczypospolitej pod koniec XVIII wieku, po którym nastąpił trwający 123 lata okres niewoli (1795-1918). Wystawa zorganizowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Musée du Louvre-Lens i Muzeum Narodowym w Poznaniu. Więcej: mnp.art.pl.

Wsparcie dla twórców i artystów

Od 1 marca 2021 Narodowe Centrum Kultury zaprasza ludzi kultury do składania wniosków. Nabór prowadzony jest w sposób ciągły. Szczegóły: nck.pl/pomoc-socjalna.

Werszler Rafał – Obiekty zwinięte

22 lutego – 30 marca 2021. Galeria Tkacka na Jatkach, Wrocław. Rafał Werszler jest artystą wszechstronnym, zajmuje się sztuką włókna, malarstwem, grafiką, szkłem unikatowym, fotografią, filmem, multimediami. Obchodzi Jubileusz 30-lecia pracy twórczej. Każda wystawa artysty zaskakuje odbiorców nową ekspresywnością. Przekaz wystawy Obiekty zwinięte jest wieloznaczeniowy. Artysta prezentuje obiekty niebędące tkaniną, ale wykonane techniką przynależną sztuce włókna. Prace mają charakter rzeźbiarski, chociaż nie są rzeźbami klasycznymi. Tworzy konfiguracje przeplatających się form w technice plecionkarskiej z przygotowanego papieru gazetowego. Więcej: obiekty-zwiniete.

Jaklewicz Karolina – Ojciec odchodzi

4 marca – 18 kwietnia 2021. Galeria Sztuki Ring, Legnica, pl. Katedralny 1. Wystawa malarstwa Jaklewicz Ojciec odchodzi to pożegnanie córki z ojcem, będące pretekstem do symbolicznego pożegnania patriarchatu i refleksji nad współczesnym feminizmem. [...] Odszedł w 2015 r. Po śmierci stał się dla mnie postacią literacką. Odszedł zbyt wcześnie, jego życie domknęło się nie w porę. Myślałam o jego historii jak o książce, w której od czasu do czasu występowałam. Słowa powoli gęstniały aż ułożyły się w powieść, w Jaśminę Berezy. Te dwa odejścia – prywatne i publiczne, intymne i społeczne, dokonane i dokonujące się – złożą się na obraz wystawy – K. Jaklewicz. Źródło: galeria.legnica.eu.