wyszukiwanie zaawansowane

Martyna Rejczak – „Teoria chaosu”

Termin wystawy: 25 stycznia - 5 kwietnia 2019
Miejsce: Galeria StrefArt, Willa Haeringa,ul. Muzealna 1, Żory

Afisz

Urodzona w 1992 roku w Rybniku. Absolwentka malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Dyplom z malarstwa Od chaosu do porządku. Emocja a świadome tworzenie materii w obrazie pod kierunkiem prof. Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego uzyskała w 2016 roku. 
Artystkę w malarstwie i procesie tworzenia szczególnie interesuje akceptacja emocjonalności, jako czynnika mającego bardzo ważny wpływ na dzieło i stanowiącej rdzeń obrazu. Emocjonalność tą rozumie, jako przyzwolenie na zadzianie się przypadku, wykorzystanie spontaniczności gestu oraz intuicyjność w dobieraniu koloru. Późniejszy etap malowania, etap „samokontroli” jest dopełnieniem poprzednich procesów dziejących się w obrazie, definiując go ostatecznie. 

W cyklu Od chaosu do porządku (2015-2016) artystka koncentruje się na rolach jakie odgrywają emocje, przypadek, gest, kolor i samodyscyplina w procesie budowania materii malarskiej. Polegając na emocjonalnym, bardzo intuicyjnym sposobie malowania tworzy rdzeń obrazu, który przez wymuszony dystans w późniejszym etapie tworzenia jest „kontrolowany” tak, aby obraz uzyskał ostateczny kształt. Zarówno „chaos” jak i „porządek” mają dla autorki znaczenie subiektywne.
Zainteresowanie abstrakcją było dla artystki naturalnym skutkiem poszukiwań drogi twórczej. Był to wynik stopniowego upraszczania motywów figuratywnych, ewolucji motywu ptaka, który był przedmiotem zainteresowań artystki oraz motywem – nośnikiem treści ukrytych. Motyw ewoluował od całkowitej dosłowności traktowania go, przez jego uproszczenia, do zaledwie przeczuwanej inspiracji tematem. 

Artystka obecnie stosuje głównie technikę akrylową na płótnie. Pozwala ona na szybsze wysychanie poszczególnych warstw malarskich, a także poszerza wachlarz możliwości wykorzystania bieli z podobrazia. Obrazy najczęściej malowane są na płaskim podłożu, dopiero później napinane na krosna.Inspirację dla malarki stanowi malarstwo amerykańskie, a dokładniej działalność ekspresjonistów abstrakcyjnych.

Wystawa

Wystawa

Wystawa

Wystawa

Wystawa

Wystawa

Wystawa

Wystawa

Wystawa

Wystawa

Wystawy:
2016

  • Jedną Sztukę Proszę, Targi Sztuki, HART Hostel & Art, Wrocław 
  • Kształty odszukane, indywidualna wystawa malarstwa i rysunku, Galeria Ciasna, Jastrzębie-Zdrój
  • Promocje 2016, 26. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych, Galeria Sztuki w Legnicy
  • Szczęście wbrew cierpieniu podczas Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pandereckiego, Zabytkowa Kopalnia „Guido”, Zabrze
  • Od chaosu do porządku. Emocja a świadome tworzenie materii w obrazie, indywidualna wystawa dyplomowa, Akademia Sztuk Pięknych, Wrocław
  • Wystawa Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki im. Vincenta van Gogha, Teatr Ziemi Rybnickiej, Rybnik

2015

  • Alternatywy 33, IV Międzynarodowy Przegląd Sztuki, Galeria 33, Ostrów Wielkopolski
  • Plenerowy wymiar sztuki, wystawa II Międzynarodowego Pleneru Malarsko-Rzeźbiarskiego, Forum Synagoga, Ostrów Wielkopolski

2014

  • Wystawa robocza, indywidualna wystawa malarstwa, Galeria Pod Psem, Wrocław
  • Plenerowy wymiar sztuki, wystawa I Międzynarodowego Pleneru Malarsko-Rzeźbiarskiego, Forum Synagoga, Ostrów Wielkopolski

Wyróżnienia:
Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Sztuki im. Vincenta van Gogha za obraz Apatia, Rybnik, 2016

Więcej o artystce: Martyna Rejczak

Zdjęcia: materiał artystki