wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Jędrzejewski Michał i preTEkSTy przestrzeni

Jędrzejewski Michał i preTEkSTy przestrzeni

19 listopada – 10 grudnia 2015. Galeria Test. Warszawa, ul. Marszałkowska 34/50. Wystawę Michał Jędrzejewski i preTEkSTy przestrzeni współtworzy zestaw dzieł prof. M. Jędrzejewskiego: obrazy malarskie, plakaty, scenografie, obiekty przestrzenne, rysunkowe zapisy akcji oraz sztuka artystów, w których realizacjach (malarstwie, rysunku, grafice, filmie, instalacji rzeźbiarskiej i multimedialnej) przestrzeń jest istotnym pretekstem wypowiedzi: Tomasz Dobiszewski, Alojzy Gryt, Magdalena Grzybowska, Jakub Jernajczyk, Ryszard Jędroś, Piotr Jędrzejewski, Wojciech Kaniowski, Zbigniew Makarewicz, Wojciech Pukocz, Eugeniusz Smoliński, Tomasz Tomaszewski, Pracownia Działań Intermedialnych prof. Ireneusza Olszewskiego. Kurator: Paweł Lewandowski-Palle. Praca prof. M. Jędrzejewskiego. Więcej: galeriatest.pl.

Klimczak-Dobrzaniecki Andrzej − Malarstwo

Klimczak-Dobrzaniecki Andrzej − Malarstwo

29 października – 29 listopada 2015. Mała Galeria. Nowy Sącz, ul. Jagiellońska 35. Film z wernisażu.

Dygat Stanisław (1914-1978) − Urodziny

Dygat Stanisław (1914-1978) − Urodziny

20 listopada – 31 grudnia 2015. Centrum Sztuki Mościce. Tarnów, ul. Traugutta 1. Wernisaż wystawy: 20 listopada 2015, godz. 18.30. z okazji stulecia urodzin pisarza, przygotowanej przy współpracy z Teatrem Wielkim Operą Narodową oraz Magdą Dygat i Andrzejem Dudzińskim. Stanisław Dygat – wybitny prozaik, dramaturg, tłumacz, scenarzysta filmowy. Był mistrzem słowa. Jego najważniejsze utwory to Jezioro Bodeńskie, Pożegnania, Podróż, Disneyland, Dworzec w Monachium. Artysta rozpoczynał drogę twórczą w świecie otwartości, prymatu niepodważalnych wartości, a jednocześnie swobody, fantazji i dowcipu. Powojenna rzeczywistość krępowała go, rodziła oczywisty protest – i kontestując właśnie, tworzył dzieła zaliczane do klasyki literatury polskiej. W naturalny sposób otaczał się ludźmi, którzy wywarli znaczący wpływ na kształt życia kulturalnego Polski drugiej połowy XX wieku; wraz z nim przenosił przez tragedię globalnego konfliktu do świata szarej codzienności etos elity intelektualnej i społecznej. W tym etosie właśnie była siła sztuki tamtego okresu, wyrastającej nie tylko z potrzeby twórczej, ale głębokiego poczucia misji – dla przekazania treści wykraczających daleko poza wyobcowany komunikat artystyczny. Człowiek rości sobie pretensje, aby zdarzenia sprzyjały jego intencjom. Lekceważy prawdę, którą propaguje rzeczywistość. Jest głuchy na jej oczywiste argumenty, jeżeli nie głosi ona tego, co odpowiada jego interesom i nie pochlebia jego satysfakcji. Zadaje sobie wiele trudu i wysiłku, ażeby nadawać faktom fałszywe pozory. Pomaga mu w tym gorliwie krótka pamięć, jego najwierniejszy przyjaciel – S.Dygat, Disneyland. Więcej: mck.tarnow.pl.

Krzetuska-Geppert Hanna – Malarstwo

Krzetuska-Geppert Hanna – Malarstwo

21 listopada 2015, godz. 15. w ramach Plejady artystów współczesnych obejrzymy film Elżbiety Sitek: Hanna Krzetuska Geppertowa. Wernisaż obrazów. Film dokumentalny ma formę wywiadu z Hanną Krzetuską, artystką niezależną, niezmiernie wytrwałą w poszukiwaniu własnej drogi twórczej. Zastajemy malarkę podczas otwarcia jej wystawy w Galerii „Na Solnym” oraz przy sztalugach w pracowni. Dzieli się z nami refleksjami na temat własnej sztuki, opowiada o swych inspiracjach i procesie powstawania kolejnych prac. Opowieść przeplatana jest wspomnieniami z młodości oraz prezentacją obrazów. O jej dokonaniach i znaczeniu w świecie wrocławskiej plastyki mówią przyjaciele-artyści: Jan Chwałczyk, Wanda Gołkowska-Chwałczyk, Krzesława Maliszewska, Mieczysław Zdanowicz oraz Dorota Wrzesińska. Hanna Krzetuska studiowała malarstwo sztalugowe w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku im. Ludwiki Mehofferowej w Krakowie pod kierunkiem profesorów: Jerzego Fedkowicza, Zbigniewa Pronaszki i Jana Rubczaka. W 1925 wyjechała na dalsze studia do Paryża. W latach 1948-1960 związana była z wrocławską PWSSP (ASP). Foto ze spotkania.

Staszczak Michał – 10. Resume

Staszczak Michał – 10. Resume

13 listopada – 6 grudnia 2015. Wernisaż: 13 listopada 2015, godz. 18. Płocka Galerii Sztuki. Płock, ul. Sienkiewicza 36. Michał Staszczak – absolwent rzeźby wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pracownik dydaktyczny tej samej uczelni w pracowni małej formy rzeźbiarskiej i pracowni odlewniczej, przez wiele lat w pracowni prof. Jacka Dworskiego. W listopadzie 2012 obronił tytuł doktora. Dwukrotnie reprezentował Polskę na Międzynarodowym Sympozjum Medali, Plakiet i Małych Form Rzeźbiarskich w Czechach. Członek zarządu Związku Polskich Artystów Plastyków. 10. Resume tworzą obiekty powstałe w ostatnim dziesięcioleciu jego aktywności twórczej, m.in. w ramach serii: Wehikuły, Imaginaria czy Obecne/Nieobecne. Będzie to pierwsza tak obszerna prezentacja artystycznego dorobku wrocławskiego rzeźbiarza. Kluczowym dla jego sztuki jest pojęcie asamblażu, które artysta traktuje jako rodzaj autorskiego sposobu do transformacji rzeczywistości. 10 lat twórczości to dużo i mało. 10 lat poszukiwań kształtów, faktur i historii. 10 lat eksperymentów z trudnym materiałem rzeźbiarskim jakim jest lany metal. Wystawa 10. Resume jest zatem swoistą próbą podsumowania mojej dotychczasowej działalności artystycznej. [...] Wykorzystywanie istniejących przedmiotów w sztuce to wynalazek stosunkowo nowy – jego popularność trwa od początku XX w. Brąz to materiał o tradycji pięciu tysięcy lat. Połączone ze sobą dają wyraz jednocześnie mojej otwartości na eksperyment, grę z rzeczywistością, jak i szacunku dla tradycji, trwałości, warsztatuMichał Staszczak, praca: Stoliczku nakryj się, brąz, żeliwo, 48x32x27 cm. Więcej: info o wystawie. Organizator: plockagaleria.com

Pałys Joanna & Lucińska Weronika − Nieobecność

Pałys Joanna  & Lucińska Weronika − Nieobecność

7-30 listopada 2015. Galeria Sztuki Socato. Wrocław, pl. Solny 11. Joanna Pałys: Gdy na świecie królował modernizm, Indie były krajem, który niedawno odzyskał niepodległość i miał wielkie ambicje stworzenia nowego nowoczesnego państwa. Ściągano tam światowej sławy architektów, między innymi Le Corbusiera, który wywarł ogromny wpływ na późniejsze budownictwo. To właśnie dzięki Le Corbusierowi zainteresowałam się indyjskim modernizmem. Europejskie wyobrażenie o formie indyjskiej architektury zdecydowanie odbiega od tego, co prezentuje Pałys w najnowszym cyklu prac. Zadaniem budownictwa w Indiach jest chłodzenie. Wymaga to gry światłem i cieniem. Światło padające na powierzchnie ścian trzeba tak sprytnie załamać, aby stworzyć jak największe strefy cienia i zatrzymać na zewnątrz żar, który przez większość roku leje się z nieba. Tak powstają monumentalne użyteczne bryły, niczym nowoczesne rzeźby. Wspomniane ostre światło, dynamiczne kompozycje, zdecydowanie cieplejsza tonacja, a przede wszystkim wyczuwalna dawka optymizmu – to nowa propozycja Pałys. Tytułowa nieobecność w przypadku najnowszych prac jest dwuelementowa: jako nieobecność indyjskiego modernizmu w naszej świadomości oraz nieobecność człowieka w portretowanej przestrzeni architektonicznej. Choć tu akurat wpadamy w ten przedziwny stan, w którym nieobecność postaci na obrazach tym bardziej skłania do osobistego zaanektowania przedstawionej przestrzeni. I dzięki tej nieobecności my stajemy się bardziej obecni w jej obrazach. Lucińska generuje niezależne zmysłowe światy. Organiczne formy zatapia w kolorowych akwariach niczym zaginione skarby. Nieobecność jest u Weroniki Lucińskiej dość przewrotna. Niby mamy do czynienia z nieobecnością modernistyczno-matematycznej geometrii, jednak obiekty pulsują podskórną geometryczną proweniencją, a ich organiczny charakter to wynik gestu deformacji, potrzeby zaburzenia przewidywalności geometrycznych rozwiązań. Praca: J.Pałys, Element modernistyczy, 2015, kadr 20, akryl na płótnie, 20x20 cm.

Dudek-Dürer Andrzej – Migracje transgraficzne

Dudek-Dürer Andrzej – Migracje transgraficzne

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach. Wystawa odbywała się w okresie: 12 grudnia 2014 – 3 stycznia 2015. Projekt realizowany był w ramach badań statutowych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. O grafice, a ścisłej obrazowaniu graficznym, w którego obszarze umieszczam zarówno grafikę historyczną, jak współczesną, myślę jako o międzynarodowym, lecz zbyt mało zbadanym języku. W tym trans-kulturowym języku od wieków tworzymy, zapisujemy i powielamy OBRAZY. Przekazujemy, przenosimy je poprzez przestrzeń i czas; udostępniamy każdemu, kto zechce. Dla obrazów, migrujących dzięki grafice poprzez świat kultury, nie ma granic ni kordonów! Język obrazowania graficznego posiada wiele analogii do języka, w którym mowę zapisujemy. Tak, jak pomyślane lub wymówione słowo zamienia się, po zapisaniu go dowolnym sposobem w wyraz, tak obraz zapisany na matrycy dowolnego rodzaju, zamienia się w obraz graficzny, czyli w tradycyjnym ujęciu − w grafikę. Uniwersalny język wizualny stosuje liczne techniki zapisu obrazów, którymi posługują się graficy, ale także technicy, naukowcy, medycy. Nazywam je technikami obrazowania graficznego – Grzegorz Banaszkiewicz [w:] katalogu Migracje Transgraficzne. Praca Andrzeja Dudka-Dürera.

Kozak Dorota – Tkanina i ceramika unikatowa

Kozak Dorota – Tkanina i ceramika unikatowa

31 października – 7 grudnia 2015. Galeria Tkacka Na Jatkach. Wrocław, Jatki 19-23. Absolwentka filologii angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego (1998) oraz Studium Podyplomowego Dyscypliny Plastyczne w Architekturze ze specjalizacją w ceramice (2005) w Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Zajmuje się tkaniną artystyczną i ceramiką.

Mikołajek Mariusz – All That Jeans

Mikołajek Mariusz – All That Jeans

13 listopada – 5 grudnia 2015. Galeria Miejska we Wrocławiu, ul. Kiełbaśnicza 28. Jedna z indywidualnych wystaw artysty: Miejsce. Strona artysty: mikolajek.artwroc.com.

Idea i praktyka − Mała forma rzeźbiarska i medal

Idea i praktyka − Mała forma rzeźbiarska i medal

12 listopada 2015, w godz. 9.45-16.30. w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – Centrum Sztuk Użytkowych. Wrocław, ul. Traugutta 19-21, audytorium, IV p. – odbędzie się konferencja, której celem jest przegląd aktualnych tendencji w przedmiotowym gatunku sztuki oraz praktyki akademickiej. W trakcie konferencji odbędzie się otwarcie wystawy: Studenckie Biennale Małej Formy Rzeźbiarskiej. Organizacja: prof. Aleksander M. Zyśko. Medal autorstwa prof. Jacka Dworskiego: Stanisław Dawski, 2005, jednostronny, brąz lany, 118 mm.

Galeria Krzywe Koło (1956-1965) − Prace na papierze

Galeria Krzywe Koło (1956-1965) − Prace na papierze

6 listopada – 30 grudnia 2015. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia. Radom, ul. Kopernika 1. Ekspozycja, której kuratorem jest Prof. Janusz Zagrodzki, porusza problematykę sztuki, głównie polskiej, okresu odwilży i eksplozji nowoczesności – a także ukazuje próbę stworzenia przez galerię międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej – oraz wkład Krzywego Koła w proces upowszechniania ambitnej sztuki nowoczesnej. Wśród autorów dzieł znajdują się m.in. Zdzisław Beksiński, Marian Bogusz (praca powyżej), Włodzimierz Borowski, Tadeusz Brzozowski, Tadeusz Dominik, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Zbigniew Gostomski, Tadeusz Kantor, Bronisław Kierzkowski, Alfred Lenica, Jerzy Lewczyński, Maria Ewa Łunkiewicz, Zbigniew Makowski, Adam Marczyński, Jadwiga Maziarska, Jerzy Nowosielski, Erna Rosenstein, Teresa Rudowicz, Henryk Stażewski, Alina Szapocznikow, Alina Ślesińska, Jan Tarasin, Jerzy Tchórzewski, Magdalena Więcek i Rajmund Ziemski. Więcej: elektrownia.art.pl.

Chagall Marc – Raj i apokalipsa

Chagall Marc – Raj i apokalipsa

30 października 2015 – 30 stycznia 2016. Zamek Książ, Wałbrzych. Prezentacja 65 prac artysty, wykonanych w technice litografii i akwaforty, związanych z tematyką biblijną. Są to dwa cykle kolorowych litografii stworzonych w latach 1956 i 1960 dla francuskiego magazynu Verve oraz seria prac Dwanaście pokoleń Izraela z 1964 roku na witrażach synagogi Hadassah Medical Center w Jerozolimie. Wszystkie grafiki pochodzą z Muzeum Marca Chagalla w Witebsku.

Sielicki Aleksander – Pamięci Janusza Halickiego

Sielicki Aleksander – Pamięci Janusza Halickiego

29 października 2015. Cykl czterech obrazów Secret passage dedykuję wspaniałemu człowiekowi i artyście Januszowi HalickiemuAleksander Sielicki. Więcej: Mistrz ekslibrisu: Janusz Halicki (1932-2010). Zobacz Secret passage w powiększeniu.

Tadeusz Kantor – Cholernie spadam!

Tadeusz Kantor – Cholernie spadam!

23 października 2015 – 27 marca 2016. Wernisaż: 23 października 2015, godz. 18. Koncert Images immanentes, godz. 19.30. Wystawa poświęcona jest ostatniemu okresowi twórczości malarskiej i teatralnej Kantora, który inicjują spektakle Ślub (1986) i Maszyna miłości i śmierci (1987). W odróżnieniu od wcześniejszych realizacji „Teatru Śmierci” w okresie tym rozpoczyna się zjawisko malarskiego teatru Kantora, nazwanego przez samego artystę „Teatrem Miłości i Śmierci”. Późne malarstwo i teatr Tadeusza Kantor naznaczone są intymnością i prywatnymi przeżyciami. Artysta mówi o sobie, o swoich lękach, zwątpieniu, o niespełnionej miłości i przeczuciu zbliżającej się śmierci. Skupienie się na sobie ma jeszcze inny kontekst. Artysta zdecydował przeciwstawić życie jednostki wszelkim rodzajom totalitaryzmów, przemocy, władzy i bezduszności świata. W dziełach tych rozlicza się również z własną sztuką i sobą samym, kieruje się w głąb. Dzieła Tadeusza Kantora © Maria Kantor, Dorota Krakowska Praca: T. Kantor, Thanatos d’après Malczewski, koniec lat 80. Więcej: cricoteka.pl.

Wieszajmy artystów każdego dnia

Wieszajmy artystów każdego dnia

7 października – 31 grudnia 2015. Nowa Kolonia Artystów. Gdańsk, al. Grunwaldzka 51. Wernisaże codziennie od wtorku do soboty o godzinie 18. Po 24 godzinach obraz zostaje zdjęty, by na jego miejscu pojawił się kolejny. Zmienność ekspozycji poddaje krytyce sens organizowania wystaw stałych oraz podkreśla szybkość upływu czasu. Podczas wernisaży możliwość zakupu dzieła sztuki. Zaprezentowanych zostanie ponad 60 obrazów absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Artyści: Krzysztof Nowicki, Maciej Chodziński, Aleksandra Kotarska, Maciej Salamon, Maciej Pytlak, Maja Zaleska, Marcin Zawicki. Więcej: kolonia-artystow.pl.

MY’15 − Najlepsze Dyplomy ASP we Wrocławiu

MY’15 − Najlepsze Dyplomy ASP we Wrocławiu

23 października − 29 listopada 2015. Wernisaż: 23 października 2015, godz. 18. Awangarda BWA Wrocław, ul. Wita Stwosza 32. Dyplomanci: Urszula Bukowska, Maria Downarowicz, Adriana Dziadyk, Olga Dziąg, Klaudia Jakubowska, Karolina Kądzielska, Karolina Ludwiczak, Sebastian Łubiński, Paulina Piecyk, Patrycja Sap, Iwona Stefaniak, Aneta Talarczyk, Zuzanna Wollny. Kurator wystawy: Michał Hrisulidis. Organizator: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich

Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich

14 października 2015 – 31 stycznia 2016. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, pl. Powstańców Warszawy 5. Ekspozycja przygotowana z okazji jubileuszu 20-lecia Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, ukazuje najciekawsze zabytki zgromadzone w polskich muzeach. Większość eksponatów nie jest dostępna na co dzień.

Frąckiewicz Paweł − Coś podobnego | Something Similar

Frąckiewicz Paweł − Coś podobnego | Something Similar

22-31 października 2015. Wernisaż: 19 października 2015, godz. 19. Galeria M Odwach. Wrocław, Świdnicka 38a. Profesor zwyczajny na Wydziale Grafiki ASP we Wrocławiu, prowadzi pracownię litografii. Stosuję prostokątny, tradycyjny format a jednocześnie go kwestionuję i naruszam. Przekraczam ustalone granice poprzez ekspansywne działanie form wdzierających się do środka – niejako spoza obrzeża obrazu. Kreślę twarde formy geometryczne i miękkie formy organiczne nie odżegnując się przy tym od gestów spowinowaconych ze sztuką Dalekiego Wschodu. Balansuję pomiędzy pozytywem i negatywem po to, żeby zachwiać relację "obecnego" i "nieobecnego". Rysuję do osiągnięcia stanu wrzenia meterii powodowanego przez coraz to większe jej zagęszczanie. Formy istniejące na pograniczu rzeczywistości i majaczenia szybko tracą swoją tożsamość i odchodzą ku innym kształtom i figurom, niemal rozpuszczając się w szarym powietrzu tła. Egzystują niczym zjawy, które charakteryzują się ukradkową i nieuchwytną widzialnością tego, co niewidzialne. Ich niejasny status dodatkowo uwypukla sąsiedztwo fragmentów wyraziście obecnych. Chciałbym, aby było to postrzegane jako "dosłowne" ucieleśnianie czy wizualne "udosłownienie" dialektyki widzialnego i niewidzialnego, żeby wiodło ku odsłanianiu (się) bytuPaweł Frąckiewicz . Praca: Lilia w zieleni, 2011, litografia, algrafia, druk cyfrowy.

Piskozub Paweł – Malarstwo

Piskozub Paweł – Malarstwo

6-27 listopada 2015. Wernisaż: 6 listopada 2015, godz. 18. ODT Światowid, Wrocław, ul. Sempołowskiej 54a. Absolwent Wydziału Historycznego i Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończył studia podyplomowe z zakresu malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Muzykolog, kompozytor. Brał udział w kilku malarskich wystawach zbiorowych na terenie kraju. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Inspiracji jego prac należy szukać w sztuce włoskiej, modernizmie z Mario Sironi i Giorgio de Chirico na czele, oraz w sztuce renesansu (Paolo Uccello, Masaccio, Giotto). Klimat południa Europy widoczny jest na obrazach w wyrazistych konturach form, światłocieniu i sztafażu. Autor nie kopiuje jednak rzeczywistości, a jego odrealnione pejzaże z samotnymi domami, drzewami i niezamieszkanymi miastami to próba uchwycenia środkami malarskimi pierwiastka metafizycznego.