wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Borowska Lilianna i Gisges-Dalecka Aleksandra – Przenikanie

Borowska Lilianna i Gisges-Dalecka Aleksandra – Przenikanie

13 czerwca 2015, godz. 19. i 21. Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3. Przenikanie to pokaz kreacji artystycznych Lilianny Borowskiej i Aleksandry Gisges-Daleckiej. Żywe obrazy powstały poprzez przenikanie się różnych technik i mediów plastycznych. Materiały, które na co dzień nie są wykorzystywane do projektowania stroju, tu biorą czynny udział w budowie kostiumów. Łamią schematy i nadają nową jakość tworzywu twórczemu. Inspiracje, jakie powstały podczas pracy z miękkim medium, to odwieczna walka dobra ze złem, ciągłe działanie emocji i sił twórczych. Spektakl pokazuje różne oblicza działań plastycznych, ma na celu przybliżenie różnych kontekstów, kolorów, funkcji i struktur. Użycie przenikających się dziedzin sztuki wnosi nową rzeczywistość stylizacyjną. Foto - artwroc_kk. Inna prezentacja artystek: Współczesna Wojowniczka.

Towpik Janusz (1934-1981) – Natura i fantazja. Ilustracje

Towpik Janusz (1934-1981) – Natura i fantazja. Ilustracje

30 maja – 23 sierpnia 2015. Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3. Artysta był asystentem, a później wykładowcą w Zakładzie Rysunku, Malarstwa i Rzeźby na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Od 1962 roku był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Wystawa odbywa się w ramach cyklu Mistrzowie ilustracji książek dla dzieci i młodzieży. Prezentuje najciekawsze prace spośród bogatej i wielowątkowej spuścizny artystycznej, powstałej w ciągu dwudziestu kilku lat intensywnej pracy twórczej. Została przygotowana ze zbiorów i przy współudziale Barbary Towpik-Roszkiewicz, córki artysty. Janusz Towpik jako jeden z nielicznych artystów, tworzył ilustracje zarówno do książek narracyjnych jak też plansze zwierząt do atlasów i książek popularnonaukowych i jest uznawany za jednego z najlepszych animalistów w powojennej Polsce. Tak o swojej pracy mówił artysta w wywiadzie z 1980 roku: (…) zarysowują się dwie ścieżki, którymi chadzam od lat, a obydwie w moim odczuciu mają równoległy bieg. Rysunek zwierzęcia w książce popularnonaukowej powinien wiernie oddawać typowe cechy tego zwierzęcia. To samo dotyczy wszystkich elementów przyrody i krajobrazu. Natomiast w utworach baśniowych mogę puścić wodze fantazji i skoncentrować się na poszukiwaniach kompozycyjnych i kolorystycznych. Ponieważ ilustruję baśnie różnych narodów, w wyborze odpowiedniej koncepcji plastycznej pomaga mi też studiowanie ich dawnej sztuki. Więcej: muzeum.szczecin.pl.

Michałowska Maria – 90-lecie urodzin Artystki

Michałowska Maria – 90-lecie urodzin Artystki

Profesor Maria Michałowska – wybitna artystka polska – obchodzi 90. rocznicę urodzin. Urodziła się w Brzeżanach 31 maja 1925. Życzymy Jubilatce dużo zdrowia, wszelkiej pomyślności oraz realizacji marzeń. Prof. Maria Michałowska (w środku) podczas wystawy prac Zdzisława Jurkiewicza, 27 czerwca 2011. Więcej o artystce oraz E. Kościelak – Michałowska Maria – 90-lecie urodzin.

Biberstein Maciej Józef – Inferno Revisited

Biberstein Maciej Józef – Inferno Revisited

3-21 czerwca 2015, wernisaż: 3 czerwca 2015, godz. 19. Galeria Zamek, Wrocław, pl. Świętojański 1. Od najmłodszych lat znajdowałem się w kręgu połączenia śmierci, życia, płciowości oraz rytuału, kobiecości i walki energii męskiej z kobiecą, w matriarchalnej rodzinie. Po epizodzie na Akademii Medycznej zakończonym śmiercią dziekana Wydziału Lekarskiego ( zawał) zmieniłem studia na Akademię Sztuk Pięknych, gdzie zajmowałem się malarstwem, grafiką, rysunkiem i fotografią, cały czas krążąc wokół mojego tematu Kobiety. Obecnie oprócz tego tematu pracuję nad art bookami, dotyczącymi Piekła Dantego, fikcyjnymi kodeksami i performance, nie zaniedbując malarstwa oczywiście. Wystawa ma tytuł The Book Of Mystery, obejmuje obrazy stworzone na bazie wizerunków alchemicznych, magicznych, służących budowaniu własnej mitologii artysty... jako medium przekazującego obrazy, wizerunki, wypływające z podświadomościM. Biberstein.

Czelny Adam Feliks (1909-1992) – I to było możliwe?

Czelny Adam Feliks (1909-1992) – I to było możliwe?

30 maja – 30 sierpnia 2015. Wernisaż: 29 maja 2015, godz. 17. Stary Ratusz, Muzeum Miejskie Wrocławia. Wystawa jest prezentacją powojennego Wrocławia w obiektywie. W 2015 roku mija 70. rocznica zakończenia II wojny światowej. Z tej okazji Muzeum Miejskie Wrocławia przypomni, jak wyglądał i czym żył Wrocław w latach 40. XX wieku. Wyobrażenie o tych trudnych latach reorganizacji miasta dają fotografie Adama F. Czelnego. Zrujnowane gmachy publiczne i kościoły odzyskują dawny wygląd. W obiektywie fotografa miasto dosłownie podnosi się z ruin. Fotoreporter szczegółowo dokumentował życie codzienne mieszkańców od ich pracy, przez ważne uroczystości państwowe po niedzielne spacery w parku.

Werszler Rafał – W świątyni zadumy

Werszler Rafał – W świątyni zadumy

25 maja ‒ 11 czerwca 2015. Galeria Tkacka na Jatkach we Wrocławiu, ul. Stare Jatki 19-23. W świątyni zadumy to temat przewodni wypowiedzi artystycznej, autora przestrzennych prac, wyplatanych z papieru. Teraz autor chcąc przybliżyć miejsce, które niejednokrotnie każdy z nas odwiedza, zaproponował mu nową niezwykłą wizualizację. Na tę ciekawą wystawę zaprasza Państwa serdecznie – Rafał Werszler (1968), absolwent wrocławskiej ASP. Autor wystaw indywidualnych i uczestnik licznych wystaw zbiorowych. Laureat nagród i wyróżnień. Zaproszenie.

Tomasz Mróz ‒ Défaitisme

Tomasz Mróz ‒ Défaitisme

21 maja ‒ 21 czerwca 2015. Wernisaż: 21 maja 2015, godz. 18. Galeria Sztuki Współczesnej, Opole, pl. Teatralny 12. Tomasz Mróz od początku swojej działalności rozwija własny ‒ bardzo specyficzny ‒ styl i sposób myślenia, z dala od mód intelektualnych konstruuje groteskowy świat, przywodzący na myśl smutne ‒ choć pełne czarnego humoru ‒ bajki dla dorosłych. Postaci jego „bestiarium" ‒ zdeformowani ludzie, przeskalowane zwierzęta i zmutowane ofiary cywilizacji i popkultury ‒ opowiadają o lękach, pragnieniach, uwodzicielskich ideologiach i artystycznych mitach. Wystawa o „tworzeniu ‒ starciu artysty z ramami instytucjonalnej prezentacji sztuki (skostniałym schematem organizacyjnym), zmaganiu z warsztatem i materiałem (a jednocześnie fascynacji nimi), z drażniącym „sensem" na końcu języka, który umyka i nie daje się wypowiedzieć (a przy tym z dotkliwie ograniczonymi możliwościami międzyludzkiej komunikacji), w końcu o walce ‒ i braku wiary w jej sukces ‒ w obronie bezkompromisowej realizacji artystycznych zamierzeń (a tym samym walce z wymaganiami „od siebie" i konfrontacją z oczekiwaniami „po tobie"). To także wystawa o miłości do sztuki ‒ asymilowaniu i poświęceniu się jej, a zarazem o wstręcie do sztuki ‒ „stanie alarmowym i wyjątkowym, ostrym kryzysie" w obliczu tego, czego asymilować się nie chce, co chce się raczej zwymiotować. Więcej: galeriaopole.pl.

Marian Tomaszewski (1904-1968) ‒ Malarstwo i rysunek

Marian Tomaszewski (1904-1968) ‒ Malarstwo i rysunek

Od 4 maja 2015. Lublin, ul. Bazylianówka 85. Po uzyskaniu dyplomu przeniósł się do Lublina, gdzie w czasie wojny wykładał w lubelskiej Fachschule, powstałej w miejsce rozwiązanej przez okupanta Wolnej Szkoły Malarstwa i Rysunku. W 1944 roku współorganizował w Lublinie Tymczasowy Zarząd Związku Polskich Artystów Plastyków, którego został prezesem. Od 15 września 1945 roku był związany ze Szczecinem, gdzie aktywnie działał w Związku Polskich Artystów Plastyków (był współzałożycielem tamtejszego Oddziału ZPAP). W malarstwie nawiązywał do kubizmu. Jego twórczość była symboliczna i refleksyjna, cechowała ją obecność treści humanistycznych. Więcej: mbp.lublin.pl.

Paryskie pracownie artystów

Paryskie pracownie artystów

14 maja ‒ 23 sierpnia 2015. Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardynska 5. Ekspozycja obejmuje kilkadziesiąt wielkoformatowych zdjęć pozwalających prześledzić historię architektury paryskich pracowni oraz ich zmieniającą się na przełomie dziesięcioleci funkcję, zależną od statusu społecznego artysty i jego własnego wyboru. Atelier nie zawsze było bowiem miejscem pracy, jego komfort zmieniał się w zależności od czasów i popytu. Pierwsze atelier, służące głównie akademickim malarzom żyjącym z zamówień publicznych i prywatnych, powstały w latach 1830-1880 i usytuowane były w okolicach Vavin i ulicy Vaugirard, aż do Montparnasse, a na prawym brzegu Sekwany na obrzeżach placu Pigalle. Bogato i wygodnie urządzone były wizytówką artysty, mającą na celu wzbudzenie zaufania i szacunku potencjalnego zleceniodawcy. W latach 1880-1915 pracownie artystów zajmują już znaczna część dzielnicy Montparnasse, coraz większą popularnością cieszy się również wzgórze Montmartre. Powstałe wtedy atelier to już jednak bardziej miejsca towarzyskich spotkań i debat o sztuce niż pracy. Impresjoniści wychodzą ze swoimi obrazami w plener, malują w kawiarniach i publicznych parkach, wszędzie tam, gdzie mogą być blisko życia codziennego mieszkańców Paryża. Więcej: muzeum.ma.wroc.pl

Poradowska-Werszler Ewa Maria ‒ Malarstwo materią

Poradowska-Werszler Ewa Maria ‒ Malarstwo materią

21 maja ‒ 12 czerwca 2015. Wernisaż: 21 maja 2015, godz.17. Galeria Sztuki Na Nankiera Wrocław, pl. Biskupa Nankiera 5-7. Prace powstały z runa owczego, prastarą techniką filcowania na mokro. O artystce. Więcej: Foto.

Kutylak Ewa ‒ Wiatr

Kutylak Ewa ‒ Wiatr

16-26 maja 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 18. Galeria M, Wrocław, ul. Jatki. Ewa Kutylak jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Uprawia grafikę warsztatową, posługując się klasycznymi technikami graficznymi: mezzotintą, suchą igłą, akwafortą, miedziorytem. Zajmuje się również projektowaniem graficznym, fotografią. Najlepiej zacząć od tego, że się nie wie. Usiąść nad miedzianą matrycą. Niech nie będzie czysta. Trochę zarysowań, zmatowienia – trochę historii. Dobrze jest posłuchać o czym mówi ten kawałek miedzi. Nawet jeżeli w głowie już układa się jakaś historia. W trakcie pracy pozwalam rozwijać się historii, myśli w kierunku, w którym chce rozwinąć się idea i pomysł. To odbywa się trochę poza mną. Wolność. Praca nad matrycą to dla mnie wolność mimo ograniczeń. Ograniczeń koloru, techniki – które stawiam sobie sama. Bo pewna powściągliwość też jest potrzebna. Czerń i biel dają również wolność odbiorcy. Bo przecież dla niego tak naprawdę powstają prace. Dla widza. Dla drugiego człowiekaE. Kutylak.

Nitka-Nikt Yolanta i in. ‒ Ludowe inspiracje

Nitka-Nikt Yolanta i in. ‒ Ludowe inspiracje

16 maja ‒ 30 sierpnia 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 18. Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu, ul. Traugutta 111/113. Inspirowane sztuką ludową prace Kasi Kmity, Yolanty Nitki-Nikt (praca powyżej: kolaż z wycinanką Janiny Jaksiny) nawiązują do wzorów łowickich i kurpiowskich oraz monidła Ewy Martyniszyn. Więcej prac.

Ogorzelec Ludwika ‒ Przejścia. Krystalizacja przestrzeni

Ogorzelec Ludwika ‒ Przejścia. Krystalizacja przestrzeni

16 maja – 30 września 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 18. Wrocław, Przejście Sukiennicze. Wernisaż poprowadzi Elżbieta Łubowicz ‒ krytyk sztuki. Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu (1978-1983), dyplom w pracowni rzeźby prof. Leona Podsiadłego. Studia kontynuowała we Francji, w L'Ecole Nationale Superieure Des Beaux Arts w Paryżu (1985-1987), w pracowni artysty rzeźbiarza Césara. Prace Ludwiki Ogorzelec. Więcej zdjęć: kk_artwroc.

Cybińska Krystyna ‒ Konteksty

Cybińska Krystyna ‒ Konteksty

9-23 maja 2015, mia ART GALLERY, Wrocław, ul. Świętego Mikołaja 61-62. Profesor Krystyna Cybińska została uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Krystyna Cybińska – artystka, legenda ceramiki, profesor Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. W tym roku obchodzi 60-lecie pracy artystycznej. W galerii prezentowane są wysublimowane formy ceramiczne – ich estetyczną maestrię uwypuklają ekspozycyjne zestawienia, relacje kształtów, ich proporcji, wzajemnych napięć. Obejrzymy rzadko pokazywane lub zupełnie nowe dzieła sztuki ceramicznej – efekty współdziałania talentu, wyobraźni, nowatorskich idei, konsekwencji, wieloletniego doświadczenia i wiedzy – formy naczyniowe: małe i wielkie, misy, butle, formy organiczne, wazony, amfory i ogrodowe rzeźby, dopełniane kolorem i strukturą szkliw. Profesor Cybińska stworzyła niepowtarzalny styl, wyznaczyła nowe kierunki kolejnym pokoleniom ceramików, udowadniając, że ceramika ma, oprócz użytkowej, również niezwykle artystyczną, ulotną i wyjątkowo poetyczną stronę. Współorganizator wystawy: Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Na zdjęciu: prof. K. Cybińska i prof. P. Kielan w Sali Rycerskiej podczas wystawy.

Ostoja-Ostaszewski Marek ‒ Malarstwo

Ostoja-Ostaszewski Marek ‒ Malarstwo

17 kwietnia – 22 maja 2015. BWA Jelenia Góra, ul. Długa 1. Wystawa uświetnia obchody 70-lecia urodzin artysty. W sztuce pragnę wyrazić piękno metafizyczne. Sposób, w jaki je przedstawiam, jest wyrazem wewnętrznej konieczności. Ten niewyrażalny imperatyw towarzyszy mi od wczesnego dzieciństwa jak daleki czysty ton pradawnej muzyki, jak nie całkiem zatarte wspomnienie dawno temu utraconej, świetlistej, pełnej koloru praojczyzny i jaśniejących istotM. Ostoja-Ostaszewski. Więcej prac.

Wroński Tadeusz ‒ Malarstwo

Wroński Tadeusz ‒ Malarstwo

16-26 maja 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 20. Galeria M Odwach. Wrocław, ul. Świdnicka 38a. Wystawa w ramach obchodów Nocy Muzeów. Dla Tadeusza Wrońskiego ważne było malować tak, aby było czuć atmosferę zamkniętą w obrazie. Mocna kompozycja i wewnętrzna architektura obrazu, gęsta faktura farby i widoczny, pewny gest malarski, jednak przede wszystkim praca kolorem (można dostrzec fascynację Wrońskiego kapistami) to główne atrybuty jego prac. Cykle Wojenka czy Pax to reperkusje lat wojennych, Muzycy i Cyrkowcy to z całą pewnością przywoływanie przeżyć z dzieciństwa, lecz większość z zachowanych czy aktualnie dostępnych płócien świetnie wytrzymała próbę czasu, a ich interpretacje mogą być dzisiaj szersze i bardziej uniwersalne – Maria Dziedziniewicz. Więcej prac.

Szczepaniak Krystyna i Chabielski Michał ‒ Odlot

Szczepaniak Krystyna i Chabielski Michał ‒ Odlot

16 maja ‒ 4 lipca 2015. Wernisaż wystawy z koncertem: 16 maja 2015, godz. 17. Galeria Versus, Wrocław, ul. św. Mikołaja 54/55. Krystyna Szczepaniak zajmuje się malarstwem, rysunkiem, projektowaniem graficznym i ilustracją. Absolwentka poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Michał Chabielski otrzymał dyplom na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i Arteterapii na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zajmuje się land artem, rzeźbą i rysunkiem. Tworzy prace inspirowane obserwacjami ludzi i przyrody. Ilustruje tomiki poezji oraz artykuły do czasopism. Jego sztuka to związek doskonałego warsztatu oraz bardzo wnikliwej i czasami prześmiewczej obserwacji otaczającego świata, przez co bardzo często jego dzieła wzbudzają uśmiech czy radość. Więcej prac.

Nikifor Krynicki Epifaniusz (1895-1968) i Edward Dwurnik ‒ Łemkowskie Jeruzalem

Nikifor Krynicki Epifaniusz (1895-1968) i Edward Dwurnik ‒ Łemkowskie Jeruzalem

28 maja ‒ 5 lipca 2015. Wernisaż: 28 maja 2015, godz. 17. Muzeum Miejskie Wrocławia, Pałac Królewski. Wrocław, ul. Kazimierza Wielkiego 35. Prezentowane są prace artystów tj.: Stefan Telepa, Grzegorz Szwiertnia, Natalia Hładyk, Joanna Zemanek, Jerzy Dobrzański, Mateusz Budzyński, Serhij Petluk, Mychajło Barabasz, Tereza Barabasz, Tetiana Skoromna, Danyło Mowczan, Mychajło Kołodko czy Ołeksij Choroszko, skupionych w projekcie: Łemkowskie Jeruzalem ‒ Notatnik ze świata, a także oryginalne dzieła Nikifora i Edwarda Dwurnika. Wystawa poświęcona jest Nikiforowi, właściwie Epifaniuszowi Drowniakowi – malarzowi prymitywiście łemkowskiego pochodzenia. W maju 2015 mija 120 lat od daty urodzenia artysty. Epifan był niezwykle płodnym twórcą – jest autorem blisko 40 tysięcy dzieł. Tworzył też swoistego rodzaju notatniki, notesiki, modlitewniki, w których na skrawkach papieru powstawały portrety, wille, cerkwie – jego święty świat. Cały czas notował z kronikarską wręcz dokładnością tworząc dokument czasu, w którym przyszło mu żyć. Stąd też podtytuł wystawy: Notatnik ze świata czyli cząstkowy zapis myśli, słów, widzianych gdzieś lub wymyślonych obrazów. Łemkowskie Jeruzalem skupia artystów, dla których Łemkowszczyzna jest tożsama lub bliska z różnych powodów. Uczestnicy tego projektu odwołując się do kultury łemkowskiej w rezultacie tworzą nową przestrzeń wizualną dla swojej sztuki w odniesieniu do tradycji przodków. Miasta Nikifora są puste, rytmicznie określone przez pejzaż architektoniczny, miasta Dwurnika tętnią życiem, wypełnione ludźmi, zwierzętami i stworami fantastycznymi. Dwurnik stara się opisywać rzeczywistość pozornie obiektywnie – rejestrując przejawy życia małych miasteczek i dużych miast. Komentarz nigdy dosłowny często tkwi w szczegółach: drobnej, zagubionej postaci, podpisie, emblemacie, rysunku na murze domu. Malarstwo Dwurnika trzeba umieć odczytać poprzez umiejętne, wielopoziomowe patrzenie. Podobnie jak u Nikifora, analizując szczegóły dostrzegamy charakter, istotę, wnikamy w tkankę tego malarstwa. W samotnych pejzażach Nikifora widać dystans do rzeczywistości, pozbawionej ludzkiej obecności. Pomimo dwurnikowych tłumów tam także możemy dostrzec podobny dystans choć osiągnięty za pomocą zupełnie innych środkówPaulina Zarębska.

Język geometrii – Półwiecze przemian

Język geometrii – Półwiecze przemian

16 maja – 16 sierpnia 2015. Wernisaż: 16 maja 2015, godz. 16. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, ul. Kopernika 1. Wystawa jest prezentacją sztuki nurtu geometrycznego od lat 60. XX w. do dziś. Otwierają ją dzieła nestora tego kierunku Henryka Stażewskiego i młodszych od niego o pokolenie twórców: Wojciecha Fangora, Stanisława Fijałkowskiego i Kajetana Sosnowskiego, a zamykają prace artystów młodszej generacji – trzydziestolatków, kontynuujących tradycje swoich artystycznych antenatów. Wystawa ukazuje przemiany, jakim ulegał prezentowany nurt poszukiwań twórczych w ciągu minionego pół wieku. Stanowi jego podsumowanie. Kurator: dr Bożena Kowalska. Praca: Anna Trochim Wspomnienie, fragm., 2013. Więcej: elektrownia.art.pl.

Leszczyńska-Szlachcic E. i Grudzień A. – Cross one's mind

Leszczyńska-Szlachcic E. i Grudzień A. – Cross one's mind

14-21 maja 2015. Galeria Neon, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Wrocław, ul. Traugutta 21. Wernisaż: 14 maja 2015, godz. 16. Elżbieta Leszczyńska-Szlachcic – absolwentka ASP we Wrocławiu, na Wydziale Malarstwa i Rzeźby, dyplom (2010). Obecnie asystentka w pracowni Rzeźby prowadzonej przez prof. Grażynę Jaskierską-Albrzykowską. Artystycznie najbliższa jest jej estetyka minimal artu. Punktem wyjścia dla prac malarskich jest architektoniczna specyfika przestrzeni. Adam Grudzień – absolwent ASP we Wrocławiu, na Wydziale Malarstwa i Rzeźby, dyplom (2013). W latach 2011-2013 był kuratorem Galerii MD_S. Obecnie doktorant w pracowni rzeźby u prof. Grażyny Jaskierskiej-Albrzykowskiej. Interesuje się rzeźbą, malarstwem, akwarystyką i hodowlą dziwnych myśli. Cross – dośrodkowanie, krzyż, krzyżak, rozgniewany, skrzyżowanie; mind – głowa, intelekt, inteligencja, mentalność, myśl. Cross one's mind – idea lub myśl pojawia się mimowolnie. Zazwyczaj myślimy o niej krótko, potem ją zapominamy. Praca: A. Grudzień, część instalacji.